Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in de logopedie en de audiologie als Gehoor: therapie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 114,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Franceus Jarle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0302 | Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0303 | Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0401 | Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0402 | Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0501 | Multidisciplinair redeneren in functie van zorg op maat, het opstellen van een interdisciplinair zorgplan en zorgverlening in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0900 | Volledig autonoom evidence - based logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0905 | Klinische beslissingen nemen. | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1400 | Volledig autonoom aftoetsen van het eigen beroepsmatig handelen in een internationale context. | Leerresultaat | BS |
LOA/1401 | Het eigen vakgebied in een internationale context kaderen. | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de begeleidings- en coachingstaak van de audioloog. Om hier inzicht in te krijgen is het essentieel dat de student het functioneren van cliënt en cliëntsysteem leert inschatten en analyseren. De student leert het functioneren gerichter in te schatten en beschrijven met behulp van het ICF-model en terminologie uit de Auditory Verbal Therapy en de Luisterkubus.
Vanuit het functioneren en met behulp van deze modellen verwerft de student ook vaardigheden en inzicht om aandachtspunten en doelen voor de begeleiding te formuleren. Bij elk van deze doelen en aandachtpunten leert de student afleiden welke verantwoordelijkheden de audioloog hierbij heeft. Tijdens de practica wordt er ook ingeoefend hoe de audioloog deze inzichten communiceert naar de cliënt, leden uit het cliëntsysteem en andere professionals.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Theoretische hoor- en werkcolleges worden afgewisseld met practica. Op deze manier wordt de theorie meteen concreet toegepast aan de hand van casussen in de practica.
Er wordt verwacht van de studenten dat ze de hoorcolleges en de practica voorbereiden wanneer dit gevraagd wordt. Alle informatie en voorbereidende opdrachten zijn te vinden op de digitale leeromgeving Canvas.
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals deze op de ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Mondeling | 20,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 80,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het examen bestaat uit een schriftelijk deel (80%) en een mondeling deel (20%).
Schriftelijk examen
- Theorie: 50% (combinatie van meerkeuzevragen en open vragen)
- Praktijk: 30% (casusvragen)
Mondeling examen
- Vervolg praktijk casusvragen: 20%
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Het volgen van de practica wordt ten zeerste aangewezen om de leerinhouden voldoende te kunnen verwerken.