Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 84,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Van der Kelen Karolien
Andere docenten: De Bruyne Lieve
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0200 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch assessment plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0201 | Assessmentactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0202 | Intakegesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0203 | Assessmentactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0204 | Assessmentgegevens scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0205 | Een diagnose en een indicatiestelling/advies formuleren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0206 | Assessment evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0300 | Volledig autonoom en vanuit een gefundeerde visie op zorg een wetenschappelijk onderbouwd logopedisch/audiologisch interventieplan opstellen, uitvoeren, evalueren en bijsturen, ook in complexe contexten. | Leerresultaat | BS |
LOA/0301 | Interventies op korte en lange termijn plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0302 | Interventies uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0303 | Interventies evalueren en bijsturen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0401 | Een coachingsgesprek voeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0402 | Vanuit therapeuteigen kwaliteiten in interactie gaan in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0403 | Een training plannen, uitvoeren en evalueren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
Omschrijving Inhoud
Partim Tinnitus en hyperacousis (L. De Bruyne)
Partim Tinnitus: TMS (K. Van der Kelen)
Partim Electrofysiologie (K. Van der Kelen)
De student verwerft kennis over het fenomeen tinnitus en hyperacousis (definitie, verschillende vormen, oorzaken, ontstaansmechanismen, enz.). De student is in staat deze kennis actief toe te passen door deze fenomenen op een vulgariserende manier uit te leggen aan de cliënt zodat de cliënt inzicht verwerft in zijn/haar problematiek. De student verwerft kennis over de wijze waarop tinnitus en hyperacousis gediagnosticeerd worden. De student is in staat een geïndividualiseerde testbatterij op te stellen. De student is in staat de testgegevens correct te interpreteren en tot een conclusie te komen. De student verwerft kennis over de verschillende behandelingsmethoden. De student is in staat om vanuit de diagnostiek een geïndividualiseerd therapieplan op te stellen.
De student verwerft inzicht in de belangrijkste electrofysiologische concepten en kent het verschil tussen receptorpotentialen en actiepotentialen. De student kan de input-output curve van zowel de inwendige als uitwendige haarcellen afleiden. De student maakt de link tussen electrofysiologie en de klinische audiometrie (m.n. EcochG). De student kan een electrocochleogram afgenomen met clicks of tonebursts correct interpreteren. De student begrijpt de meerwaarde en complementariteit van een toneburst EcochG en een click EcochG.
De student begrijpt hoe de deprivatie van auditieve prikkels door perifere deafferentatie kan leiden tot corticale reorganisatie als mogelijke oorzaak van tinnitus bij sommige patiënten. De student heeft inzicht in het werkingsprincipe en de uitvoering van Transcraniële Magnetische Stimulatie (TMS) als diagnostische onderzoekstool en kan aangeven wie daarvoor wel/niet in aanmerking kan komen en welke neveneffecten hierbij kunnen voorkomen. Repetitieve TMS kan ook als behandeling begrepen worden naast andere behandelingsopties om de perifere deafferentatie op te vangen (o.a. hoortoestelaanpassing, elektrische corticale stimulatie (CI)). De student heeft inzicht in de selectiecriteria en het werkingsprincipe van elektrische corticale stimulatie via een electrode als mogelijke behandeling bij díe patiënten waarbij via TMS én fMRI is aangetoond dat een corticale hyperactiviteit aan de basis ligt van het subjectieve oorsuizen.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 12 hoorcolleges waarvan :
- 6 hoorcolleges binnen het partim Tinnitus en hyperacousis (L. De Bruyne) : 11u
- 3 hoorcolleges binnen het partim Tinnitus: TMS (K. Van der Kelen) : 7u
- 3 hoorcolleges binnen het partim Electrofysiologie (K. Van der Kelen) : 9u
De onderwijsorganisatie en evaluatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiche is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en er zodoende andere onderwijs- en evaluatievormen zullen moeten gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 100,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Meer informatie over de evaluatievorm en puntenverdeling voor verschillende partims, wordt meegedeeld in het studiemateriaal en tijdens de hoorcolleges.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS
Afwezigheid wettigen
Afwezigheid wettigen is verplicht in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren zoals practica.