Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 86,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van den Hooff Hilde
Andere docenten: Hanssens Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0500 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0502 | Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0503 | Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/0800 | Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving. | Leerresultaat | BS |
LOA/0801 | Ethisch verantwoord handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0802 | In gesprek gaan over levensbeschouwing, zingeving, spiritualiteit en de implicaties ervan op het ethisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0803 | Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroep | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1300 | In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteit | Leerresultaat | BS |
LOA/1301 | Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlak | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1302 | Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteem | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
In dit olod leiden we de student in in begrippen als 'religie, zingeving en levensbeschouwing'. We leven in een snel veranderende samenleving: multiculturaliteit, pluralisme, digitalisering, lgbtq, panepidemieën... ze vormen de uitdagingen van vandaag en morgen. Waarheen evolueert onze 'samen'-leving? En hoe kunnen wij, vanuit gezondheidszorg, een constructieve rol opnemen?
We gaan dieper in op de betekenis van het pluralisme: de levensbeschouwelijke diversiteit binnen onze samenleving. We organiseren een interlevensbeschouwelijk forum waarin een vertegenwoordiger van de vrijzinnigheid, christendom, islam en boeddhisme komen spreken over zingeving rond ziekte en gezondheid vanuit hun levensbeschouwelijk perspectief.
We leggen de link tussen levensbeschouwing en ethiek en gaan hierbij diepgaand in op het relationeel personalistisch model (Axel Liégeois). Vandaaruit focussen we ons op op ethische dilemma's binnen de gezondheidszorg. We werken vanuit het relationeel personalistisch model (Axel Liégeois) om casussen te bespreken.
Het doel van het vak RZL is om studenten te versterken in hun visie, zodat ze zelf kritisch ethische keuzes kunnen maken op basis van waarden, reflectie en gesprek met medestudenten. We maken hierbij voortdurend de link tussen ethiek, deontologie, wetgeving en levensbeschouwing.
Tot slot geven we een aanzet tot reflectie over de band tussen ethiek en spiritualiteit. We laten verschillende hedendaagse denkers en doeners aan het woord omtrent hun visie en engagement in de samenleving van vandaag. En we stellen onszelf de vraag: waar vinden wij inspiratie voor ons engagement binnen de gezondheidszorg vandaag.
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Rapporten | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Rapporten | 40,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 60,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
Het examen bestaat uit een schriftelijk examen (60% van de olodscore) en een opdracht dat gekoppeld wordt aan het interlevensbeschouwelijk forum.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.