Arteveldehogeschool
Hoogpoort 15 - 9000 Gent
Tel.: 09 234 90 00 - Fax: 09 234 90 01
Email: info@arteveldehs.be - Website: www.arteveldehs.be
Religie, zingeving en levensbeschouwing2769/10992/2223/1/70
Studiegids

Religie, zingeving en levensbeschouwing

2769/10992/2223/1/70
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Audiologie
    • Logopedie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten

Omschrijving volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 86,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Coördinator: Van den Hooff Hilde
Andere docenten: Hanssens Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4

Leerresultaten en -doelen (lijst)

CodeOmschrijvingNiveauCategorie
LOA/0500Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze samenwerken met cliënt, cliëntsysteem, collega’s en met andere disciplines en hierin medeverantwoordelijkheid dragen.LeerresultaatBS
LOA/0502Overleg, samenwerken en vergaderen in functie van zorg op maat in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0503Samenwerken met de cliënt en het cliëntsysteem in de context van (het) behandelde interventiedomein(en).Leerdoel ElementairBS
LOA/0800Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg t.a.v. cliënten en collega’s geïnspireerd door reflectie over levensbeschouwing en zingeving, binnen de grenzen van de deontologie, wet- en regelgeving.LeerresultaatBS
LOA/0801Ethisch verantwoord handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0802In gesprek gaan over levensbeschouwing, zingeving, spiritualiteit en de implicaties ervan op het ethisch handelenLeerdoel Verdiepend-VerbredendBS
LOA/0803Handelen binnen de lijnen van de wet- en regelgeving en de deontologie van het beroepLeerdoel ElementairBS
LOA/1300In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteitLeerresultaatBS
LOA/1301Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlakLeerdoel ElementairBS
LOA/1302Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteemLeerdoel ElementairBS

Omschrijving Inhoud

In dit olod leiden we de student in in begrippen als 'religie, zingeving en levensbeschouwing'. We leven in een snel veranderende samenleving: multiculturaliteit, pluralisme, digitalisering, lgbtq, panepidemieën... ze vormen de uitdagingen van vandaag en morgen. Waarheen evolueert onze 'samen'-leving? En hoe kunnen wij, vanuit gezondheidszorg, een constructieve rol opnemen?

We gaan dieper in op de betekenis van het pluralisme: de levensbeschouwelijke diversiteit binnen onze samenleving. We organiseren een interlevensbeschouwelijk forum waarin een vertegenwoordiger van de vrijzinnigheid, christendom, islam en boeddhisme komen spreken over zingeving rond ziekte en gezondheid vanuit hun levensbeschouwelijk perspectief.

We leggen de link tussen levensbeschouwing en ethiek en gaan hierbij diepgaand in op het relationeel personalistisch model (Axel Liégeois). Vandaaruit focussen we ons op op ethische dilemma's binnen de gezondheidszorg. We werken vanuit het relationeel personalistisch model (Axel Liégeois) om casussen te bespreken.

Het doel van het vak RZL is om studenten te versterken in hun visie, zodat ze zelf kritisch ethische keuzes kunnen maken op basis van waarden, reflectie en gesprek met medestudenten. We maken hierbij voortdurend de link tussen ethiek, deontologie, wetgeving en levensbeschouwing.





Tot slot geven we een aanzet tot reflectie over de band tussen ethiek en spiritualiteit. We laten verschillende hedendaagse denkers en doeners aan het woord omtrent hun visie en engagement in de samenleving van vandaag. En we stellen onszelf de vraag: waar vinden wij inspiratie voor ons engagement binnen de gezondheidszorg vandaag.



Omschrijving Studiematerialen (lijst)

Cursusteksten
Religie, zingeving en levensbeschouwingVerplicht
  • Auteur: H. Van den Hooff
  • Editie: Laatste editie
  • Te koop via de verkoopdienst
  • In voorraad
Uitrustings- en werkmateriaal
Studiemateriaal op CanvasVerplicht
  • Medium: Digitale leeromgeving
  • Niet te koop via de verkoopdienst
  • Niet in voorraad

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Contactonderwijs
Hoor- en werkcolleges24,00 uren
  • Duur: 1 semester
  • Locatie: Campus Kantienberg
Toets- en examentijd
Toets- en examentijd2,00 uren
Zelfstudie
Zelfstudie60,00 uren
  • Duur: 1 semester

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.

Omschrijving Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
tweede examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk60,00
tweede examenperiode buiten examenroosterRapporten40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
derde examenperiode binnen examenroosterRapporten40,00
derde examenperiode binnen examenroosterSchriftelijk60,00

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het examen bestaat uit een schriftelijk examen (60% van de olodscore) en een opdracht dat gekoppeld wordt aan het interlevensbeschouwelijk forum.

In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.