Academiejaar
2022-23
Komt voor in:
- Bachelor in de logopedie en de audiologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Omschrijving volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2023 (georganiseerd in semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Coördinator: Dufourmont Nele
Andere docenten: Sinnaeve Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 4
Leerresultaten en -doelen (lijst)
Code | Omschrijving | Niveau | Categorie |
LOA/0100 | In het kader van preventie volledig autonoom screeningsactiviteiten plannen, uitvoeren en op een professionele manier een gepast gevolg en voorlichting geven. | Leerresultaat | BS |
LOA/0101 | Screeningsactiviteiten plannen in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0102 | Screeningsactiviteiten uitvoeren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0103 | Screeningsactiviteiten scoren en interpreteren in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0104 | Voorlichting geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0400 | Volledig autonoom vanuit een logopedische/audiologische expertise coachen, trainen en adviseren. | Leerresultaat | BS |
LOA/0404 | Een advies geven in de context van (het) behandelde interventiedomein(en). | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0700 | Volledig autonoom op een efficiënte en effectieve wijze, zowel mondeling als schriftelijk, rapporteren en communiceren over het logopedisch/audiologisch handelen. | Leerresultaat | BS |
LOA/0704 | Correct mondeling rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/0705 | Correct schriftelijk rapporteren over het logopedisch audiologisch handelen. | Leerdoel Verdiepend-Verbredend | BS |
LOA/1300 | In interactie met de cliënt, het cliëntsysteem en andere disciplines de sociale, multiculturele en pluralistische context integreren binnen de therapeutische dienstverlening. diversiteit | Leerresultaat | BS |
LOA/1301 | Probleemoplossend omgaan met diversiteit op sociaal, cultureel en levensbeschouwelijk vlak | Leerdoel Elementair | BS |
LOA/1302 | Handelen aanpassen aan individuele waarden en normen van de cliënt en het cliëntsysteem | Leerdoel Elementair | BS |
Omschrijving Inhoud
Volgende lesinhouden komen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Ontstaan gezondheidsbevordering
- Begrippen en definities: ziektepreventie, gezondheidsvoorlichting en gezondheidsbevordering
- Determinanten van gezondheid
- Gedragsdeterminanten
- Stappen naar duurzame gedragsverandering
- Inzicht in gedragsdeterminanten van ongezond gedrag
- Opstellen van veranderdoelen
- Selecteren van gedragsveranderingstechnieken
- Bestaande campagnes en toepassingen binnen audiologie
- Toepassen van gezondheidsbevordering binnen KLIN, HTA, REVA en GB a.d.h.v. casussen
- Schoolaudiologie
- Opstellen van een gezondheidsbevorderende campagne m.b.t. non-use van gehoorbescherming
Omschrijving Studiematerialen (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)
Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 22u hoor- en werkcolleges:
- Hoorcolleges:
- Gezondheidsbevordering en gedragsverandering (N. Dufourmont)
- Schoolaudiologie (S. Sinnaeve)
- Werkcolleges: Toepassingen van gezondheidsbevordering binnen KLIN, HTA, REVA en GB a.d.h.v. casussen (N. Dufourmont)
Daarnaast wordt een werkstuk uitgewerkt in zelfstudie en voorgesteld als examentaak (GZB-campagne).
De onderwijs- en evaluatie-organisatie zal verlopen zoals op deze ECTS-fiches is vermeld, tenzij maatregelen moeten genomen worden ten gevolge van een overmachtssituatie en zodoende er andere onderwijs- en evaluatievormen zullen gehanteerd worden.
Omschrijving Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
tweede examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
tweede examenperiode buiten examenrooster | Werkstuk | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
derde examenperiode binnen examenrooster | Schriftelijk | 70,00 | |
derde examenperiode binnen examenrooster | Werkstuk | 30,00 | |
Omschrijving Evaluatie (tekst)
De evaluatie gebeurt op twee manieren: enerzijds een werkstuk buiten de examenperiode en anderzijds een schriftelijk examen binnen de examenperiode. Meer informatie omtrent de evaluatievorm wordt meegedeeld tijdens de hoorcolleges.
In de opleiding LOA wordt gebruik gemaakt van een taalcharter. In de opleidingsonderdelen van schijf 3 kan dit een impact hebben op de eindscore van het opleidingsonderdeel. Alle informatie wordt meegedeeld via CANVAS.
Afwezigheid wettigen
Afwezigheden wettigen in geval van activiteiten met permanente evaluatie of werkplekleren.
Afwezigheid tijdens het voorstellen van het werkstuk moet gewettigd worden.