Studenten-ondernemers

Een opleiding hoger onderwijs combineren met (de opstart van) een onderneming is uitdagend. Arteveldehogeschool heeft oog voor dergelijk engagement en verleent aan (kandidaat) student-ondernemers een bijzonder statuut en de nodige onderwijs- en examenfaciliteiten.

Kom je in aanmerking voor het statuut van student-ondernemer?

Studenten die al een ondernemingsnummer hebben, aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds of bij een ziekenfonds ingeschreven zijn als (student-)zelfstandige, kunnen het speciaal statuut student-ondernemer aanvragen. Ook studenten-zelfstandigen die aangesloten zijn bij de studentencoöperatie The Company by Gentrepreneur komen in aanmerking.

Studenten die nog geen onderneming opgestart hebben, maar de intentie hebben om binnen de periode van 12 maanden te doen, komen eveneens in aanmerking voor het speciaal statuut van student-ondernemer. Neem hiervoor contact op met Idea Factory om je opstart en de aanvraag voor een bijzonder statuut samen voor te bereiden.

Hoe vraag je een bijzonder statuut aan?

Vanaf drie weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kan je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem.

Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de procedure kan je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Welke documentatie heb je nodig?

• Een bewijs van aansluiting als (student-)zelfstandige; of
  • Een business model canvas als je nog geen onderneming hebt.

Studenten kunnen steeds voor de aanvraag van hun statuut ondersteuning krijgen bij Idea Factory.

Wat kan Arteveldehogeschool nog voor jou betekenen?

Idea Factory is the place to be voor Arteveldestudenten die graag een eigen idee willen uitwerken tijdens de studies. Dit kan zowel een ondernemersidee, een eigen idee voor een bachelorproef of een eenmalig event zijn. De coaches begeleiden je persoonlijk gedurende jouw ondernemende stappen.

Idea Factory maakt bovendien deel uit van Gentrepreneur, het Gentse netwerk voor ondernemende jongeren. Hier kan je terecht voor inspirerende events, informatiesessies, advies van experts. Je kan er zelfs je onderneming uitrollen via een begeleid traject waarbij je opstart onder het ondernemingsnummer van een cöoperatie, The Company by Gentrepreneur. Dit biedt je tal van voordelen.

Meer weten over al deze initiatieven? Mail naar ideafactory@arteveldehs.be.