Anderstalige studenten

Een opleiding hoger onderwijs volgen wanneer Nederlands niet jouw thuistaal is kan uitdagend zijn. Arteveldehogeschool heeft oog voor mogelijke hindernissen en biedt aan anderstalige studenten de mogelijkheid om een bijzonder statuut en de nodige onderwijs- en examenfaciliteiten aan te vragen.

anderstalige-student-arteveldehogeschool

Kom je in aanmerking voor het statuut van anderstalige student?

Studenten van wie Nederlands niet de moedertaal of thuistaal is kunnen dit statuut aanvragen. Twijfel je? Neem contact op met de diversiteitscoach en de taalcoach van je opleiding om je start en de aanvraag voor een bijzonder statuut samen voor te bereiden.

Hoe vraag je een bijzonder statuut aan?

Vanaf drie weken voor de start van het academiejaar, en nadat je ingeschreven bent in een opleiding, kan je een statuut aanvragen via het digitale aanvraagsysteem.

Een aanvraag doe je best zo snel mogelijk. Met vragen over de procedure kan je steeds bij de diversiteitscoach terecht.

Welke documentatie heb je nodig?

Je dient een verklaring op eer in dat je thuistaal niet het Nederlands is.

Wat kan Arteveldehogeschool nog voor jou betekenen?

Net als elke student kan je een beroep doen op het uitgebreide aanbod taalondersteuning. Dat wordt zowel hogeschoolbreed als in de opleiding georganiseerd.

Daarnaast zijn er extra initiatieven specifiek voor anderstaligen

Vraag zeker raad aan de taalcoach van je opleiding om het aanbod samen met jou uit te pluizen en op zoek te gaan naar de begeleiding die jij nodig hebt.