Evolutie cijfers en verloop ziekte van Parkinson

Wereldwijd lijden 10 miljoen mensen aan de ziekte van Parkinson en dit aantal zal de komende 20 jaar waarschijnlijk verdubbelen. Er is nog geen genezing mogelijk. De ziekte van Parkinson is de snelst groeiende neurodegeneratieve ziekte en is complex omdat er meer dan 60 symptomen kunnen optreden. Een zorgpad op maat is daarom cruciaal voor de levenskwaliteit van de patiënt.

Beperkte opvolging patiënten met Parkinson

Het probleem is dat het standaard zorgpad voor een persoon met de diagnose van Parkinson slechts twee bezoeken per jaar bij de neuroloog omvat. Dit wordt nog verergerd door een groeiend tekort aan neurologen die specifiek over de ziekte van Parkinson zijn opgeleid.

Door deze beperkte contactmomenten tussen patiënt, neuroloog en andere zorgverleners kan het aanpassen van het persoonlijke zorgtraject vertraging oplopen. Dit beïnvloedt de levenskwaliteit van de patiënt en verhoogt onnodig de gezondheidskosten. Hierdoor wordt een enorme last gelegd op patiënten, hun families en het gezondheidszorgsysteem.

NeuroInsights biedt digitaal zorgpad op maat

NeuroInsights biedt een digitaal gezondheidsplatform om het dagelijkse leven van de patiënt te verbinden met het interdisciplinaire team van zorgverleners en clinici. Dit platform verzamelt gegevens van:

• patiëntgerichte, niet-intrusieve technologieën op het gebied van bewegingsregistratie;
  • door de patiënt gerapporteerde resultaten;
  • spraakanalyse;
  • wearables.

Vervolgens creëren we inzichten om ... te detecteren.

• specifieke gebeurtenissen;
  • ziekteprogressie;
  • behandeleffectiviteit.

Hierdoor kan het team van zorgverleners het zorgpad aanpassen voor een betere levenskwaliteit tegen een lagere belasting.

Resultaten onderzoeksproject

Op basis van een literatuurstudie (state-of-the-art) werden een aantal sterk discriminerende akoestische spraakbiomarkers geselecteerd om verder door te ontwikkelen tot een bruikbaar algoritme.

Er werd een protocol opgesteld met een aantal gestandaardiseerde spraaktaken die personen met Parkinson moeten uitvoeren. Op deze manier kunnen de biomarkers betrouwbaar uit het spraakstaal geëxtraheerd en vervolgens geïntegreerd worden in het grotere gezondheidsplatform van NeuroPath. Zo kan ook deze spraakinformatie gebruikt worden om een beeld te schetsen van het ziekteverloop van de personen met Parkinson.

De implementatie van de gehele spraakmodule staat op heden nog in zijn kinderschoenen, maar andere delen van het digitaal gezondheidsplatform van NeuroPath zijn reeds klaar voor gebruik door personen met Parkinson en hun naasten.

Apps voor mensen met Parkinson en hun zorgteam

Ontdek het digitaal gezondheidsplatform dat werd ontworpen om de levenskwaliteit van mensen met Parkinson te verbeteren.

Partners

Dit project werd geleid door NeuroPath in samenwerking met Multitel, ULiège / CHU, Arteveldehogeschool en Eonix. Arteveldehogeschool was specifiek betrokken bij het op punt stellen van de spraakanalyses en het aftoetsen van het gezondheidsplatform bij personen met PD. Het 36 maanden durende project met een toegewezen budget van € 3,4 miljoen startte in de tweede helft van 2020 en werd gemonitord door de BioWin en MecaTech clusters. Het project werd afgerond in juni 2023.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

POSTER STARTDAG ONDERZOEK ENW GEZONDHEIDSZORG ARTEVELDEHOGESCHOOL

Poster

Voorstelling project NeuroInsights: "Empowering persons with Parkinson Disease in their personalized care path”.

Poster op de startdag onderzoek ENW Gezondheidszorg Arteveldehogeschool, Gent (september 2021).

neuroinsights

Presentatie

Broodje Onderzoek - NeuroInsights.

Presentatie tijdens interne lunchmeeting Broodje Onderzoek, Arteveldehogeschool, Gent (december 2021).

Poster

Implementatie van spraakbiomarkers in het digitaal gezondheidsplatform NeuroPath voor personen met de ziekte van Parkinson.

Poster op het nationaal congres van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (maart 2022).

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.