Tussen september 2017 en december 2018 boog het lerend netwerk zich over de vraag hoe STEM op een duurzame wijze kan geïmplementeerd worden in de basisschool. Deze zoektocht was het gevolg van eerdere edities van het lerend netwerk waaruit duidelijk bleek dat STEM pas gerealiseerd kan worden in de klaspraktijk en dit voor alle kinderen, indien het een verhaal is van de volledige school.

Om antwoorden te vinden in verband met de implementatie van STEM op schoolniveau doorliep het lerend netwerk een proces dat startte met schoolbezoeken. Tijdens deze bezoeken werden zes basisscholen bezocht die al vergaand of beginnend stappen zetten om STEM een volwaardige plaats te geven op school. Ieder schoolbezoek werd gekenmerkt door een schooleigen verhaal als gevolg van de specificiteit van het schoolteam, de schoolcontext, de urgentie, … Tegelijkertijd werden een aantal gemeenschappelijkheden vastgesteld over de zes verhalen heen, die tijdens een groeisessie van het lerend netwerk werden gedetecteerd en werden vastgelegd in 11 bouwstenen.

Dit lerend netwerk werd gerealiseerd in samenwerking met UCLL, Vives en Odisee.

Op weg naar een visie & didactiek

Ontdek op onze website hoe we een STEM- leraar in het basisonderwijs zien en waarop een opleiding of professionalisering moet inzetten.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.