Begeleider buitenschoolse opvang is knelpuntberoep

In Vlaanderen staan heel wat werknemers en soms ook werkzoekenden mee in voor de begeleiding en opvang van schoolgaande kinderen buiten de schooluren.

De job ‘begeleider schoolgaande kinderen’ kent verschillende knelpunten op vlak van werkbaarheid. De (onvrijwillig) deeltijdse contracten en ‘gebroken’ diensten en werkuren die vaak niet compatibel zijn met een eigen gezin zijn factoren die de job minder aantrekkelijk maken.

Dit heeft ingrijpende gevolgen: de sector trekt reeds langere tijd aan de alarmbel omwille van een tekort aan begeleiders. Als een gevolg van dit tekort staat de uitbouw van broodnodige opvang en vrijetijdsinitiatieven voor schoolgaande kinderen onder druk. Dit is problematisch aangezien het gebruik van buitenschoolse opvang toeneemt.

Job begeleider buitenschoolse opvang innoveren

De doelstelling van het project DuJo is om de job begeleider schoolgaande kinderen uit te dagen, te herdenken en te innoveren in functie van kwaliteitsvolle buitenschoolse opvang en werkbaar werk.

Het project DuJo zal uitgevoerd worden aan de hand van de methodologie van human centered design. Via veldonderzoek genereren we nieuwe ideeën om de job van begeleider schoolgaande kinderen te innoveren. Het project heeft als doel een vernieuwd concept voor begeleiders schoolgaande kinderen te ontwikkelen dat meerwaarde heeft voor zowel de kinderen en ouders als voor de begeleiders.

Centrale vragen zijn:

• Hoe wordt de job van begeleider schoolgaande kinderen vandaag georganiseerd?
  • Wat zijn push- en pullfactoren om deze job uit te oefenen?
  • Wat zijn mogelijke hefbomen om deze job anders te organiseren?
  • Biedt samenwerking tussen verschillende sectoren of initiatiefnemers kansen om de arbeidsorganisatie te herbekijken?
  • Wat betekent dit voor de begeleiders zelf?

DuJo wordt gerealiseerd met financiële steun van ESF.

Partners

VBJK is promotor in dit project, VCOK en Arteveldehogeschool zijn projectpartners.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.