Elke stem doet ertoe: krachtige leerlingbegeleiding via interprofessionele samenwerking met de leerling als spilfiguur
Er worden reeds veel initiatieven genomen om de samenwerking tussen leerkrachten, begeleiders, ondersteuners en andere partners (vanuit gezondheidszorg, welzijn, ...) in het brede onderwijsveld aan te scherpen. De vraag naar een geïntegreerde aanpak, dat vooropstaat in het decreet leerlingenbegeleiding (Vlaamse Regering, 2018), om tegemoet te komen aan de behoeften van de leerling is groot.
Het is een uitdaging om om te gaan met de groeiende diversiteit en om de leerlingen (en hun ouders) meer volwaardig te betrekken bij de ontwikkeling van de brede basiszorg en het beleid op leerlingenbegeleiding. Om écht te luisteren naar de stem van de leerlingen!
Met dit onderzoeksproject willen we, samen met de cofinancieringspartners (UCLL en TOPunt vzw), output uit eerder onderzoek verbinden met elkaar en zo kijken welke hiaten er mogelijk nog zijn.
Luisteren naar de stem van de leerling
Vanuit de uitdagingen om leerlingen (en hun ouders) meer volwaardig te betrekken en om te gaan met de groeiende diversiteit stellen we de volgende onderzoeksvraag:
Wat zijn de onderwijsbehoeften van leerlingen en hoe kan professionalisering van het zorgcontinuüm over interprofessionele samenwerking daarbij ondersteunen?
We plaatsen de stem van de leerling centraal. Vanuit de onderwijsbehoeften die naar voren komen, willen we de onderwijsprofessionals motiveren om samen na te denken over hun eigen professionaliseringsnoden:
- Hoe kunnen verschillende onderwijsprofessionals samen aan de slag gaan vanuit de stem van hun leerlingen?
- Welke leervragen komen naar boven vanuit het beluisteren van leerlingen?
- Hoe brengt dit een team in beweging om zich te professionaliseren?
- Welke invloed heeft dit beluisteren, van de stem van leerlingen, op het actieonderzoek?
Hoe luister je naar je leerlingen?
We geven graag enkele materialen mee ter inspiratie:
Luisteren naar élke stem
Gericht veranderingen teweeg brengen, lukt het best als je alle stemmen beluistert. Als team is het dan ook waardevol om stil te staan bij hoe de samenwerking op school loopt: is er een open communicatie, zijn er gedeelde doelen, zijn rollen en verantwoordelijkheden duidelijk,...? De Pronet-Quickscan werd aangepast om binnen schoolteams te gebruiken om een analyse van de samenwerking te maken. We werken ook aan een versie die je samen met je leerlingen kan doorlopen. Want elke stem doet ertoe!
Partners
Onderzoeksrealisaties en -publicaties
Podcast
Tijdens ons project gingen leerlingen en leerkrachten in gesprek.
Wetenschapscafé
Samen tegen schoolmoeheid. Onderzoeker Elisa Vandenbussche deelt haar inzichten over het toegankelijk maken van onderwijs voor elke leerling.
Ontdek de podcast, video en het visuele verslag.
Maak kennis met het team
Samenwerken met ons?
Vraag onderzoek op maat aan
We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.