Circulaire verpakkingen ontwerpen

Reduce: drie cases met bedrijven

Tijdens het eerste jaar van dit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeksproject concentreerden we ons voornamelijk op ‘reduce’ als ontwerpstrategie en werden een drietal cases uitgewerkt i.s.m. met drie bedrijven. De bestaande verpakkingen werden geanalyseerd en opnieuw ontworpen aan de hand van de design thinking methodologie. Hieronder kan je het eindrapport raadplegen van elk van de drie cases.

Reuse: herbruikbare verpakkingen

In dit tweede onderzoekjaar concentreren we ons op herbruikbare verpakkingen, dus op de tweede ontwerpstrategie ‘reuse’ en dit gebeurt in het kader van Green Deal Anders Verpakt. Arteveldehogeschool is één van de 80 partners die meewerkt om oplossingen te vinden om minder eenmalige verpakkingen te gebruiken door ze te vermijden of te hergebruiken en hierbij ook de milieu-impact van het verpakte product te verkleinen.

Cocreatie met studenten, onderzoekers en het werkveld

Het ‘Packlab’ is een ontmoetingsplaats waar we het werkveld, onderzoekers en studenten samenbrengen om de verpakking van de toekomst te ontwerpen.

Naast de onderzoekers werken ook derdejaarsstudenten van de bacheloropleiding Media Management en Technologie Printmedia een semester lang aan concrete verpakkingscases uit het werkveld. Ook andere studenten worden via verschillende vakken betrokken bij concrete cases.

Uitbreiding infrastructuur om verpakkingen te maken

Het concept Packlab werd positief onthaald door VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen, dat onze nieuwe onderzoekinfrastructuur van het prototyping lab mee financiert.

In het prototyping lab wordt ook:

• 3D-printing verder uitgebouwd, o.a. via full colour 3D printing;
  • volop geëxperimenteerd met sensoren in het Internet of Things lab om slimme displays en productverpakkingen te ontwikkelen.

Het prototyping lab is dus een hotspot voor thema’s als digitalisering en duurzaamheid.

We beschikken over:

• een printer die zowel op karton als plastic folie kan printen;
  • een digitale snijtafel.

Dit is een mooie aanvulling voor de huidige infrastructuur in de opleiding Grafische en Digitale Media, waardoor we heel realistische verpakkingsprototypes kunnen maken in zowat alle vormen, zowel fysiek als virtueel in 3D.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Ecodesign Case Mistral Home

Ecodesign Case Waak Allfix

Ecodesign Case Kangourou

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.