Aandacht voor participatie kinderen in de jeugdhulp blijft nodig

Ondanks evoluties op vlak van regelgeving, beleid en de praktijk van sociaal werk is er nog steeds aandacht nodig voor de participatierechten van kinderen van 12 jaar en jonger in de hulpverlening.

In heel Europa ervaren professionals in de praktijk gedeelde moeilijkheden en belemmeringen.

Participatie van kinderen in jeugdhulp bevorderen

Het overkoepelde doel van dit project is  de participatie van jonge kinderen aan besluitvorming bevorderen. Dit gebeurt in een transnationale samenwerking waarbij professionals versterkt worden in het participatief werken met jonge kinderen in de jeugdhulpverlening.

Het Universele Verdrag voor de Rechten van het Kind en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN zijn richtinggevend voor de hulpverlening aan jonge kinderen.

De doelstellingen van het project zijn:

• vaardigheden van professionals versterken;
  • organisaties en beleidsmedewerkers ondersteunen om participatief werken te implementeren;
  • trainers en opleiders tools en methoden aanbieden in het kader van levenslang leren.

Doelgroep

Het project richt zich tot sociaal werkers of hulpverleners, leidinggevenden van organisaties, beleidsmedewerkers, academici en trainers.

Partners

Het project brengt 8 partners uit vier landen samen: België, Noord-Ierland, Noorwegen en Spanje.

Versterk de participatierechten van kinderen in de jeugdhulp

Op onze website vinden professionals hoe ze vanuit een partnerschap kinderen kunnen helpen om hun stem te laten horen.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Informatie over het onderzoeksproject.

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.