Reflection-Education-Care (REC) is een project ter versterking van de reflectieve praktijk en kwaliteitsvolle dienstverlening in Early Childhood Education and Care (ECEC).

Doel: implementatie van gezamenlijke reflectiegroepen in de opvang en het onderwijs

We willen groepsreflectie op een duurzame en effectieve manier implementeren in de opvang en het onderwijs voor meer welzijn voor alle kinderen en gezinnen.

Aanpak: professionele leergemeenschappen

We bouwen professionele leergemeenschappen die de reflectieve competenties van medewerkers verhogen door te experimenteren met diverse reflectiemethoden (WANDAvideocoaching en collegiale observatie).

In Vlaanderen kiezen we samen met VBJK voor de specifieke focus om via reflectiegroepen teams in de buitenschoolse opvang en het kleuteronderwijs met elkaar te verbinden. Kinderbegeleiders, kleuterleerkrachten én coördinatoren komen zeswekelijks samen en reflecteren in groep over hun praktijk. Zo werken ze samen richting een holistische educare-benadering in de opvang en het onderwijs voor jonge kinderen.

Impact in beeld

Via de methode van Most Significant Change (MsC) werden verhalen verzameld vanuit het perspectief van de deelnemers. Deze verhalen tonen de impact van groepsreflectieprocessen op het vlak van professionele ontwikkeling en de samenwerking tussen de opvang en het onderwijs.

Partners

Dit zijn de partners van het project REC: Partners Hungary Foundation (Hongarije) (coördinator), Open Academy Step by Step (Kroatië), ERI Pedagoski Institut (Slovenië) en VBJK (België).

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 6

Impactrapport

De impact van collegiale reflectie op kwaliteit in opvang en onderwijs.

pdf 3

Handboek

Groepsreflectie als motor voor kwaliteitsvolle pedagogische praktijken. Een inspirerende reisgids voor professionals en leidinggevenden in educatieve voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar en hun ouders.

Beleidsaanbevelingen

Voor beleidsmakers en leidinggevenden in opvang en onderwijs.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.