Gratis webinar: houvast bij teamteaching

Met twee voor de klas sta je sterker en kan je beter inspelen op de leerlingendiversiteit. Teamteaching kent echter veel vormen. Welke modellen zijn er en hoe haal je er het beste uit?

In een gratis webinar op dinsdag 3 en donderdag 5 oktober 2023 presenteert ESTAFETT in primeur 'de beslisboom voor teamteachmodellen', een houvast voor leerkrachten om doelgericht keuzes te maken.

Definitie teamteaching en noodzaak empirisch onderzoek

Teamteaching is een collaboratief onderwijsmodel waarbij twee of meer leerkrachten samenwerken in de voorbereiding, het lesgeven en/of de evaluatie van een les/vak. Ondanks de populariteit van teamteaching als een veelbelovende strategie – zowel in onderzoek als in de onderwijspraktijk – is er nauwelijks empirische evidentie die de effectiviteit van teamteaching overtuigend aantoont. Dit onderzoeksproject wil theoretisch en empirisch inzicht verwerven over de effectiviteit van teamteaching.

Effect van teamteaching meten

Rekening houdend met de lacunes in de huidige state of the art en de duidelijke vraag naar evidentie geformuleerd door het werkveld beoogt dit project inzicht te krijgen in de effecten van teamteaching op leerlingen en leerkrachten. Om dit doel te bereiken worden vier onderzoekslijnen opgestart:

1. een grootschalig vragenlijstonderzoek
  2. een videogebaseerde observatiestudie
  3.  een quasi-experimentele studie
  4. een interventieonderzoek

Ontwikkeling van vier valorisatieproducten

Deze onderzoekslijnen resulteren in vier op evidentie gebaseerde valorisatieproducten die samen met het werkveld worden uitgewerkt:

1. een Vlaanderenbreed lerend netwerk
  2. een online kennisplatform
  3. een professionaliseringstraject
  4. een white paper met beleidsaanbevelingen rond teamteaching

Arteveldehogeschool coördineert en werkt actief mee aan dit valorisatieluik.

Verder kijken dan perceptie en inspelen op noden onderwijs

Methodologisch onderscheidt dit project zich duidelijk van het huidige onderzoeksveld door grootschalig onderzoek dat verder gaat dan perceptie door de integratie van meer directe meetmaten en een quasi-experimenteel luik. Zo leveren de voorgestelde onderzoekslijnen baanbrekende theoretische inzichten op over de (on)zin van teamteaching.

De beoogde valorisatieproducten bieden antwoord op urgente noden geformuleerd door het Vlaamse onderwijsveld in het algemeen en een diverse en grote groep van reeds geëngageerde stakeholders in het bijzonder.

Partners

In het project werken collega's van Arteveldehogeschool samen met collega's van de Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent en AP Hogeschool Antwerpen. Estafett wordt financieel ondersteund als Strategisch Basis Onderzoek (SBO)-project.

Wat is het effect van teamteaching?

Wat is het effect van teamteaching op leerkrachten en leerlingen? Hoe kan je zelf best aan de slag gaan?

Blijf via onze website op de hoogte van onze initiatieven.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.