Niet verwonderlijk dat meer en meer dokters een natuurkuur voorschrijven. Dit hoeft niet meteen een gans bos te zijn: één boom of één plant kan al het verschil maken, wat uiterst belangrijk is in een stedelijke context. Zo heeft Gent een recente “groennorm” opgelegd, die bepaalt dat binnen een wandelafstand van 400m minstens 10m² groen per inwoner aanwezig moet zijn. Deze parken en parkjes zijn dan ook de tuinen van de Gentenaars, en ook van zijn bezoekers. Zo zijn ook werknemers van bedrijven gebaat bij een groene omgeving, ter bevordering van welzijn op het werk en preventie van stress en burn-outklachten.

Gezien het bewezen effect én de luide maatschappelijke stem voor meer natuur en duurzaamheid (cfr recente klimaatbetogingen), ontwikkelden organisaties zoals Natuurpunt en Agentschap Natuur & Bos een ganse resem projecten/initiatieven om burgers naar de natuur te brengen: stedelijke volkstuinen bomen, yoga en fitness in de natuur is geen rariteit meer, terwijl ook groene speelplaatsen en natuurwandeltherapieën het levenslicht zagen. Ook bedrijven experimenteren gericht met natuurbeleving, wandelvergaderingen en andere buitenactiviteiten om welzijn op het werk te bevorderen.

Hoewel er veel initiatieven zijn, toch lijken vooral de begoede, progressieve, natuurbewuste burgers hierop in te gaan. Maar hoe kunnen we het bereik van dergelijke initiatieven vergroten en diversifiëren, zodat ook de huidige “niet-natuurgebruikers” binnen een stedelijke context tot natuurbeleving komt en er de welzijnsvoordelen ervan ervaart? Ondanks de vele initiatieven is er geen info m.b.t. de kritische succesfactoren van opzetten van natuurinitiatieven in de stad. Welke initiatieven slagen er nu wél in om een groot en divers bereik te hebben, en waarom slagen andere er niet in? Deze vraag willen we met dit verkennend onderzoek beantwoorden. We bekijken ook welke bestaande projecten een effect hebben op het welzijn op het werk en haalbaar zijn in een bedrijfssetting.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 6

Inspiratiegids

Natuur en welzijnspraktijken in Vlaanderen.

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.