Mens en Samenleving

Onderzoek

Wij zijn geëngageerd in de maatschappij en daarom innoveren we graag samen met jou. Het onderzoekscentrum Mens en Samenleving gaat voluit voor participatief onderzoek over maatschappelijke uitdagingen en zet in op de innovatie van de socialprofitsector.

Politisering in het Sociaal Werk

Onderzoeksthema's

Samen werkt: aan de slag met medewerkers, teams en organisaties

Samenwerking

Samen op weg naar veerkrachtige en duurzame organisaties met de focus op samenwerking in en tussen organisaties, leiderschap, coaching en welzijn op het werk. Hoe kan je leidinggevenden versterken en medewerkers meer in hun kracht zetten?

Mens, samenleving en digitalisering

Digitale hulp

Online en blended welzijnswerk is in volle opmars. Als we spreken over blended hulpverlening dan hebben we het over de combinatie van, en/of de integratie van face-to-face hulpverlening en onlinehulpverlening. Het onderzoeksprogramma Mens, Samenleving en Digitalisering bouwt vanuit beschrijving, analyse-, actie- en ontwikkelingsonderzoek mee aan diverse aspecten van online en blended werken in welzijnswerk en gezondheidszorg. Hoe kunnen we de sector en de overheid stimuleren om die online en blended zorg vanuit een onderbouwde visie in het welzijnsaanbod te implementeren?

Innovatie in de sector van de kinderopvang

Innoveren in de kinderopvang

​Een sterke, kwaliteitsvolle kinderopvang draagt voor kinderen bij aan een sterke start in het leven. Hoe kan elke kinderopvang kwaliteitsvol werken? Met een groot hart voor de sector zoeken we naar innovatieve antwoorden op kansen en hete hangijzers. Vandaag staat de kinderopvang onder grote druk. Via praktijkgericht onderzoek en dienstverlening willen we de praktijk versterken en innoveren.

Beleidsgericht en politiserend werken

De job van sociaal professionals is niet waardenvrij. Sociaal professionals willen een verschil maken: onrecht en discriminatie publiek maken, structurele verandering nastreven en de samenleving beter maken. Maar hoe kan je deze ‘politieke’ opdracht invullen? Welke positie nemen sociaal professionals en hun organisaties in ten aanzien van deze opdracht? Welk effect heeft die positie in hun dagdagelijkse praktijk? En op welke manieren willen en kunnen ze bijdragen aan meer sociale rechtvaardigheid?

Dit programma wil op deze vragen een antwoord zoeken. Daarom onderzoekt dit programma de politieke opdracht van sociaal professionals via twee benaderingen: beleidsgericht en politiserend werken.

Ruimte voor verbinding en groei

Ruimte voor verbinding

Een inclusieve en verbindende samenleving, waar diversiteit een meerwaarde is ... een utopie? Wij vinden van niet. Daarom nodigen we je uit om een gemeenschappelijk onderzoeksproject of traject aan te gaan. We vertrekken vanuit de noden van jouw specifieke organisatie, lokale bestuur, buurt of doelgroep(en) en versterken die op vlak van inclusie en verbinding. We focussen enerzijds op de sociale en fysieke omgeving en anderzijds op de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.

Welfare for all

Verschillende handen die elkaar vasthouden

​​Iedereen verdient een wereld waarin goede zorg en welzijn toegankelijk zijn. Helaas staat die goede zorg momenteel steeds meer onder druk. Om mensen in hun meest kwetsbare situaties te ondersteunen, moeten we nieuwe benaderingen van hulpverlening ontwikkelen. Hoe helpen netwerken die verschillende domeinen overspannen? En wat is het effect van meer samenwerking tussen verschillende niveaus van zorg en dienstverlening?

Bekijk al onze onderzoeksprojecten

Ben je nieuwsgierig naar al onze onderzoeksprojecten? Neem hier een kijkje.

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag- en aanpak. Contacteer ons!

Werk met ons samen

Sta je als professional of organisatie soms voor moeilijke kwesties? Heb je nood aan extra inzichten uit onderzoek? We helpen je graag verder.

Wij zetten in op diverse samenwerkingsvormen met ons werkveld voor onderzoek en innovatie. Variërend in intensiteit, financieringsstroom, looptijd en finaliteit: contractonderzoek, samenwerkingsverbanden in cofinanciering of met externe projectfinanciering, samenwerking via deelname aan ontwerpsessies, adviescommissies, ...

Blikopener

Ben je een ondernemer van een kmo of socialprofitorganisatie? Dankzij Blikopener van het Vlaams Agentschap Ondernemen en Innoveren (VLAIO) kunnen wij je vrijblijvend ondersteunen bij je zoektocht naar oplossingen voor praktijkgerichte problemen of vraagstellingen. Wij stellen onze praktijkgericht onderzoeksresultaten en experten ter beschikking aan jou.

Over het expertisedomein Mens en Samenleving

Wij zijn geëngageerd in de maatschappij en daarom innoveren we graag samen met jou. Het expertisedomein Mens en Samenleving gaat voluit voor participatief onderzoek over maatschappelijke uitdagingen en zet in op de innovatie van de socialprofitsector.

Volg het expertisedomein Mens en Samenleving

Vragen? Neem contact op