Over ondernemen in de toekomst

We evolueren naar een kenniseconomie. Welke impact heeft deze transitie op organisaties en bedrijven, overheid en burgers? Dat onderzoekt ons onderzoeks- en dienstverleningscentrum Entrepreneurship 3.0. We focussen ons op:

  • Nieuwe businessmodellen
  • Veranderende communicatiepraktijken
  • Wijzigend mediagebruik

We doen dit met experten uit de opleidingen Bachelor in het bedrijfsmanagement, Bachelor in de grafische en digitale media, Bachelor in het communicatiemanagement en Bachelor in de journalistiek

Wat bieden wij aan?

We op zoek gaan naar inzichten om maatschappelijke transities beter te begrijpen bij organisaties, ondernemers, gebruikers en burgers. Enkele voorbeelden van onderzoeksvragen waarmee we organisaties en bedrijven verder helpen:

  • wie is de snapchat gebruiker en hoe kan een mediabedrijf snapchat inzetten als branding- of nieuwskanaal om een specifieke doelgroep te bereiken?
  • wie neemt er deel aan de deeleconomie en deelinitiatieven ? Welke businessmodellen hanteren deeleconomieplatformen?
  • hoe gaan we om met digitale stress, met diversiteit in communicatie…?

Hierbij ontwikkelen we bruikbare tools en methodieken, zoals:

  • een draaiboek voor Europese steden om via creatief (micro-)ondernemerschap sociale inclusie te bevorderen en leegstand tegen te gaan
  • handleidingen om KMO's te helpen in hun online communicatie
  • een stappenplan om particulieren te helpen bij het fiscaal ingeven van hun extra inkomsten bekomen via deel- en digitale peer-to-peer platformen
  • persona zodat communicatiemedewerkers zich kunnen inleven in hun diverse doelgroep

Ben je zelf op zoek naar advies, informatie of een samenwerking? Neem dan contact op met Karijn Bonne (karijn.bonne@arteveldehs.be).