Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten

De algemene doelstelling van dit project is om het aantal vroegtijdige schoolverlaters en NEET's te verminderen door hun motivatie en ondernemingsvaardigheden aan te scherpen.
Kleine Kinderen Grote Kansen is een Vlaanderen-breed netwerk van alle lerarenopleidingen kleuteronderwijs en lager onderwijs. Onze doelstelling? Samen naar meer sociale gelijkheid.
Om van elke school een plek te maken waar leerlingen en leraren leren en werken met goesting zijn schoolteams voortdurend bezig met verandering.Wij onderzoeken hoe dergelijke veranderingen verlopen en wat de mogelijke gevolgen ervan zijn voor het werk van leraren en schoolleiders. Houdt verandering ook jou en je team bezig?
De Social Media Impact -barometer (kortweg SMI-barometer) brengt jaarlijks in kaart hoe Vlaamse bedrijven hun merk kunnen versterken bij Vlaamse jongeren. De focus van het onderzoek ligt op sociale media (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, …) en recente trends zoals influencermarketing. Uit de SMI-barometer 2020 blijkt dat influencermarketing bij jongeren nog altijd effect heeft. Daarnaast bevestigt Instagram stilaan haar rol als belangrijkste sociaal medium. Maar afhankelijk van de sector duiken er ook veel andere sociale media op. Het volledige rapport is gratis te downloaden op www.smibarometer.be
Keep Smiling werd gelanceerd met als doel het oraal microbioom van de zogenaamde 'young-timers (55-70 jarigen) in kaart brengen, om zo maximaal te kunnen inzetten op preventieve mondzorg bij patiënten uit deze leeftijdscategorie. De resultaten van Keep Smiling zullen uiteindelijk gebruikt worden voor de ontwikkeling van een digitale tool voor risico-inschatting, risicoprofielbepaling en preventieplanning van de individuele patiënt.
Nieuws in coronatijd
In dit tweejarige traject gaan basisscholen aan de slag met begrijpend lezen, taalbeleid en duurzame schoolontwikkelingsprocessen.
Van plasticvrije komkommers tot cosmetica en winkels zonder verpakkingen: duurzaamheid is steeds belangrijker bij de aankoop van producten als voeding of huishoudartikelen. Maar hoe ‘(duurzaam) verpakkingswijs’ is de Vlaming? Vinden ze duurzame verpakkingen belangrijk? Recycleren ze die verpakkingen? Begrijpen ze de verschillende recyclagesymbolen? En welke innovaties bestaan er op dit vlak?
Voor een kwaliteitsvol zorgbeleid in het basisonderwijs is participatie van de betrokken professionals en gezinnen van belang. Dit project wil basisscholen ondersteunen in de kwaliteitszorg voor hun zorgbeleid met betrekking tot fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
De interprofessionele communicatie verbeteren aan de hand van een instrument dat de communicatie op een objectieve manier meet of beschrijft.
Jongeren rekenen op de hulp van hun ouders om 'fake nieuws' te herkennen. Maar dat is een probleem, want ouders geven aan dat ze zelf te weinig kennis hebben over fake nieuws. Hoe kunnen we ouders helpen om samen met hun kinderen het onderwerp fake nieuws aan te pakken?
De maatschappelijke uitdaging die dit project wil aanpakken is het gebrek aan ondersteuning van gedetineerden tijdens en na detentie waardoor de tewerkstellingsmogelijkheden voor deze doelgroep beperkt zijn, wat dan weer leidt tot een grotere kans op recidive. We gaan op zoek naar innovatieve ondersteuningsmogelijkheden die kunnen helpen om de recidivegraad te verlagen. Veel gedetineerden willen heel graag richting ondernemerschap. Momenteel is er geen enkel traject om gedetineerden richting ondernemen te ondersteunen.
Wat maakt dat werknemers aangereikte gehoorbescherming niet dragen op de werkvloer?
Deze verkennende studie onderzoekt de beïnvloedende gedragsdeterminanten of omgevingsfactoren van non-use van gehoorbescherming op de werkvloer.
Het project wil het huidige start-up ecosysteem voor Afrikaanse diaspora ondernemers in België die een (duurzame) onderneming willen opzetten in Afrika in kaart brengen. Daarnaast worden de drijfveren, vaardigheden, behoeften en uitdagingen van de Afrikaanse diaspora ondernemers in kaart gebracht. Het doel is om nieuwe kennis te genereren, hiaten te identificeren in het huidige ondersteuningssysteem en op basis hiervan aanbevelingen te formuleren voor de verschillende stakeholders.
Basisscholen als onderzoekende lerarenteams? Dit onderzoek biedt een overzicht van praktijkonderzoek is in Vlaamse basisscholen en zoekt succesverhalen om te laten zien hoe praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling hand in hand kunnen gaan.
Het project DuJo heeft als centrale uitdaging om de job van begeleider schoolgaande kinderen uit te dagen, te herdenken en te innoveren in functie van kwaliteitsvolle buitenschoolse opvang en werkbaar werk.
Een ESF-project waarbij Arteveldehogeschool, Pedagogie van het jonge kind en iDROPS de handen in elkaar slaan.
De centrale uitdaging binnen dit project is het voorkomen van uitval en uitstroom bij kinderbegeleiders die zonder formele werkervaring in de groepsopvang van baby’s en peuters gestart zijn in de functie van kinderbegeleider.
Om genderbewust denken en handelen te stimuleren en ondersteunen bij schoolteams, teams binnen de opvang van baby’s en peuters, en de buitenschoolse opvang, ontwikkelen we in het kader van dit tweejarige project een ondersteuningstraject voor begeleiders in de opvang en leerkrachten/schoolteams. Het project zet in op bewustwording van het eigen genderstereotiepe denken en handelen, maar ook op het aanreiken van tools en interventies om met een team te evolueren naar een genderbewuste leef- en leeromgeving.
De ontwikkeling en implementatie van een 12 weken programma om personen met diabetes type 2 in staat te stellen hun eigen conditie te managen en hun welzijn te verhogen.
Wat zijn de aspiraties, motieven, hindernissen en noden van bijna en net-gepensioneerden die terug/verder willen werken na de pensionering?
Rust roest, ook voor kankerpatiënten! Hoe krijgen we hen meer in beweging en stimuleren we een actieve levensstijl, zo snel mogelijk na de diagnose?
Dit PWO-project focust op hoe aanvangsbegeleiding structureel vorm kan krijgen. We beogen een gedragen concept vertrekkend vanuit de expertise van de verschillende belangengroepen (leraren, de school, mentoren, lerarenopleiding, pedagogische begeleidingsdiensten).
Elk minderjarig kind heeft in ons land een wettelijk verankerd recht op onderwijs. Dit recht wordt gewaarborgd door onder meer artikel 24 van de Belgische grondwet en artikel 18 en 19 van het internationaal verdrag van de rechten van het kind (Bouckaert, 2007). Dit onderwijsrecht geldt ook voor kinderen zonder wettig verblijf.
Ontwikkelen van een kader om diensten en praktijkwerkers te ondersteunen bij het methodisch uitbouwen van hun GBO. Oost-Vlaanderen dient hierbij als ontwikkelingscasus. Het creëren van een GBO-toets, samen met praktijkwerkers via design thinking .
Het doel van dit project is de inzetbaarheid van mensen met kanker te verbeteren door de co-creatie en implementatie van innovatieve en duurzame diensten voor werkgevers, werknemers en (para)medische professionals die het mogelijk maken voor mensen met kanker om aan het werk te blijven.
Het project wil experimenteren met alternatieve vormen van (offline en online) preventie van politiek geweld bij sociaal vervreemde jongeren.
Binnen dit project zal een digitale tool ontwikkeld worden die hulpverleners ondersteunt bij het bepalen van het wondzorgbeleid. Zowel op niveau van wondbedpreparatie als wondafdekking kan advies gevraagd worden aan dit algoritme.
Wanneer de persoon met een CVA na een revalidatieperiode terugkeert naar zijn thuissituatie ervaren hij en zijn mantelzorger pas vaak wat de consequenties zijn van het CVA voor het dagelijks leven. Mantelzorgers geven aan belemmeringen te ervaren in de aangeboden zorg en informatie en ervaren hun nieuwe rol als een zware belasting.
Teamkracht! wil nagaan een school ondersteund kan worden bij het leren uit en in het vormen van een professionele leergemeenschap. Het onderzoek heeft aandacht voor de verbinding tussen de individuele professionaliseringsbehoeften van de leerkrachten en het pedagogisch project van de school.

Pagina's