Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten

Om genderbewust denken en handelen te stimuleren en ondersteunen bij schoolteams, teams binnen de opvang van baby’s en peuters, en de buitenschoolse opvang, ontwikkelen we in het kader van dit tweejarige project een ondersteuningstraject voor begeleiders in de opvang en leerkrachten/schoolteams. Het project zet in op bewustwording van het eigen genderstereotiepe denken en handelen, maar ook op het aanreiken van tools en interventies om met een team te evolueren naar een genderbewuste leef- en leeromgeving.
De ontwikkeling en implementatie van een 12 weken programma om personen met diabetes type 2 in staat te stellen hun eigen conditie te managen en hun welzijn te verhogen.
Van plasticvrije komkommers tot cosmetica en winkels zonder verpakkingen: duurzaamheid is steeds belangrijker bij de aankoop van producten als voeding of huishoudartikelen. Maar hoe ‘(duurzaam) verpakkingswijs’ is de Vlaming? Vinden ze duurzame verpakkingen belangrijk? Recycleren ze die verpakkingen? Begrijpen ze de verschillende recyclagesymbolen? En welke innovaties bestaan er op dit vlak?
Voor een kwaliteitsvol zorgbeleid in het basisonderwijs is participatie van de betrokken professionals en gezinnen van belang. Dit project wil basisscholen ondersteunen in de kwaliteitszorg voor hun zorgbeleid met betrekking tot fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
Wat zijn de aspiraties, motieven, hindernissen en noden van bijna en net-gepensioneerden die terug/verder willen werken na de pensionering?
Een ESF-project waarbij Arteveldehogeschool, Pedagogie van het jonge kind en iDROPS de handen in elkaar slaan.
De centrale uitdaging binnen dit project is het voorkomen van uitval en uitstroom bij kinderbegeleiders die zonder formele werkervaring in de groepsopvang van baby’s en peuters gestart zijn in de functie van kinderbegeleider.
De algemene doelstelling van dit project is om het aantal vroegtijdige schoolverlaters en NEET's te verminderen door hun motivatie en ondernemingsvaardigheden aan te scherpen.
Rust roest, ook voor kankerpatiënten! Hoe krijgen we hen meer in beweging en stimuleren we een actieve levensstijl, zo snel mogelijk na de diagnose?
Het project DuJo heeft als centrale uitdaging om de job van begeleider schoolgaande kinderen uit te dagen, te herdenken en te innoveren in functie van kwaliteitsvolle buitenschoolse opvang en werkbaar werk.
Jongeren rekenen op de hulp van hun ouders om 'fake nieuws' te herkennen. Maar dat is een probleem, want ouders geven aan dat ze zelf te weinig kennis hebben over fake nieuws. Hoe kunnen we ouders helpen om samen met hun kinderen het onderwerp fake nieuws aan te pakken?
Dit PWO-project focust op hoe aanvangsbegeleiding structureel vorm kan krijgen. We beogen een gedragen concept vertrekkend vanuit de expertise van de verschillende belangengroepen (leraren, de school, mentoren, lerarenopleiding, pedagogische begeleidingsdiensten).
De interprofessionele communicatie verbeteren aan de hand van een instrument dat de communicatie op een objectieve manier meet of beschrijft.
Elk minderjarig kind heeft in ons land een wettelijk verankerd recht op onderwijs. Dit recht wordt gewaarborgd door onder meer artikel 24 van de Belgische grondwet en artikel 18 en 19 van het internationaal verdrag van de rechten van het kind (Bouckaert, 2007). Dit onderwijsrecht geldt ook voor kinderen zonder wettig verblijf.
Ontwikkelen van een kader om diensten en praktijkwerkers te ondersteunen bij het methodisch uitbouwen van hun GBO. Oost-Vlaanderen dient hierbij als ontwikkelingscasus. Het creëren van een GBO-toets, samen met praktijkwerkers via design thinking .
Het doel van dit project is de inzetbaarheid van mensen met kanker te verbeteren door de co-creatie en implementatie van innovatieve en duurzame diensten voor werkgevers, werknemers en (para)medische professionals die het mogelijk maken voor mensen met kanker om aan het werk te blijven.
Het project wil experimenteren met alternatieve vormen van (offline en online) preventie van politiek geweld bij sociaal vervreemde jongeren.
Binnen dit project zal een digitale tool ontwikkeld worden die hulpverleners ondersteunt bij het bepalen van het wondzorgbeleid. Zowel op niveau van wondbedpreparatie als wondafdekking kan advies gevraagd worden aan dit algoritme.
Wanneer de persoon met een CVA na een revalidatieperiode terugkeert naar zijn thuissituatie ervaren hij en zijn mantelzorger pas vaak wat de consequenties zijn van het CVA voor het dagelijks leven. Mantelzorgers geven aan belemmeringen te ervaren in de aangeboden zorg en informatie en ervaren hun nieuwe rol als een zware belasting.
Teamkracht! wil nagaan een school ondersteund kan worden bij het leren uit en in het vormen van een professionele leergemeenschap. Het onderzoek heeft aandacht voor de verbinding tussen de individuele professionaliseringsbehoeften van de leerkrachten en het pedagogisch project van de school.
We moeten met z'n allen 'levensbaanbreed' gaan leren om een antwoord te bieden op de vele technologische en demografische evoluties. Hoe kunnen we dit doen? In dit onderzoek exploreren we of en hoe een verrijkend (lokaal) netwerk van organisaties en burgers dit 'levensbaanbreed leren' mogelijk kan maken en zichzelf als ecosysteem kan ontwikkelen voor alle levensfasen: jeugd, volwassenen en gepensioneerden.
Een projectmatig wetenschappelijk onderzoek in co-financiering naar online opvoedingsondersteuning, toegankelijk voor alle ouders.
De druk om maatschappelijke impact te meten en te rapporteren neemt toe binnen de social profit sector, maar organisaties missen een kader, handvatten en tools om met maatschappelijke impactmetingen aan de slag te gaan. Binnen deze programmalijn worden laagdrempelige methodes ontworpen en uitgetest voor het beschrijven en meten van impact, op zo'n manier zodat je ermee naar buiten kan komen.

We onderzoeken op welke wijze we kwaliteitsvolle relaties tussen leraren en leerlingen die uitdagend gedrag stellen, kunnen stimuleren. Op basis daarvan ontwerpen we een behoeftegerichte train-the-trainer interventieprogramma en gaan we na in welke mate dit programma resulteert in een groei op vlak van individuele en collective teachers efficacy.
Een inventarisatie van de noden inzake spirituele zorg bij de 29 Vlaamse ziekenhuizen met een palliatieve eenheid.
Hoe kunnen mainstream nieuwsmedia Vlaamse jongeren terugwinnen met innovatieve formats en (digital) storytelling?
Burgerinitiatieven zijn op dit moment vaak nog een middenklasse fenomeen, terwijl net de meer kwetsbare groepen in de samenleving zouden kunnen profiteren van hun structuur en mogelijkheden. In dit verkennend onderzoeksproject gaan we na hoe burgerinitiatieven een manier kunnen zijn om gezinnen in kwetsbare wijken te versterken.
De bevolking informeren en adviseren over vruchtbaarheid, seksualiteit, relatievorming en pre-conceptionele zorg is een belangrijke taak van de vroedvrouw.
Innovatie van de behandelingstechniek van een ingegroeide teennagel.
Basisscholen als onderzoekende lerarenteams? Dit onderzoek biedt een overzicht van praktijkonderzoek is in Vlaamse basisscholen en zoekt succesverhalen om te laten zien hoe praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling hand in hand kunnen gaan.

Pagina's