Marketing

Iets voor jou?

Gezocht: iemand met commerciële flair en een hart voor ‘de klant’. Met een flinke dosis gezond verstand, creativiteit en 'goesting' om in team plannen uit te werken. En als het even kan ook met interesse in digitale trends en tools. Ben jij deze commerciële all-rounder? Welkom bij marketing!

Marketing (Bedrijfsmanagement)

 

Wat leer je tijdens deze opleiding?

Heb je deze opleiding afgerond, dan hebben de consument en zijn customer journey geen geheimen meer. Met je creatieve presentatie en straffe sales pitches weet je precies hoe je je doelpubliek kan bespelen, of het nu gaat om een bedrijfs- of particuliere klant. Overtuigen op de juiste plaats, op het juiste moment en met het meest gepaste (digitale) kanaal? Geen probleem, want door je vakkennis weet jij als geen ander wat de consument wil en hoe je dat het beste brengt. Je trefzekere analyse en interpretatie van marketingdata laten je toe je beslissingen professioneel te argumenteren. Je kan een product of dienst succesvol in de markt zetten en leert hoe je duurzame klantenrelaties opbouwt en onderhoudt. Je kan out-of-the-box denken en ervaart hoe teamspelerskills je naar een hoger niveau tillen.

Hoe ziet je opleiding eruit?

Het eerste jaar is voor elke student Bachelor in het Bedrijfsmanagement identiek. Pas als je weet waar je écht goed in bent en wat je graag doet, kan je een keuze maken voor één van onze 7 specifieke afstudeerrichtingen. Dat gebeurt aan het einde van het academiejaar. Wij gaan in het eerste jaar trouwens ook volop voor praktijk met door de wol geverfde docenten. Practica, bedrijfsbezoeken en cases verrijken de vakken van je eerste jaar.

In het tweede jaar krijg je een stevige dosis vakkennis mee. Je docenten hebben tonnen ervaring of staan vaak nog met één been in de praktijk. Maar een marketeer is vandaag veel meer dan een vat vol kennis. Organisaties en klanten verwachten van jou ook prima communicatie- en digitale skills. SEO, SEA, webshops en andere digitale musts passeren de revue. Ook aan je talen en presentatietechnieken wordt flink gewerkt. En een onderbouwd en op analyses gebaseerd advies voor die klant? Geen probleem. In het tweede jaar leer je hoe je met je inzicht in marketingdata je advies professioneel kan staven. Gastsprekers, een geïntegreerde projectweek, een speeddate met oud-studenten en nog veel meer laten je alvast stevig proeven van de praktijk.

In het derde jaar ga je voor verdieping en de puntjes op de "i". Je wordt een vakspecialist en kiest ervoor om expert te worden in online marketing, sales of retail marketing. Ook je specifieke skills worden aangescherpt: je zet in op je creativiteit, je talent voor grafisch ontwerp (photoshop, illustrator, indesign) en je inzicht in juridische aspecten van marketing. De taalvakken laten je toe deze skills meteen te integreren. Graag losbreken uit de klas? Dat kan zeker: neem deel aan de Digital Masters Academy, ga met ons mee naar Amsterdam om te zien hoe het vak International marketing in de praktijk omgezet wordt en doe je stage van 13 weken in het binnen- of buitenland. 
De vakken van het eerste jaar vind je hier.
De vakken van het tweede en derde jaar vind je hier.

Carrièreperspectieven

Heb je je diploma Marketing op zak? Dan ben je klaar om de arbeidsmarkt te veroveren. 95 % van de onze bachelors in Bedrijfsmanagement heeft één jaar na het afstuderen al een passende job te pakken. (Bron: VDAB-Schoolverlatersrapport 2017)

Marketing is een heel breed speelveld en laat dat nu net zijn wat jij wil. Marketing assistant? Sales representative? Accountmanager? Of ga je voor je sterk ontwikkelde digitale skills als online marketeer? Wij reiken je de bagage aan, jij kiest welke functie het beste aansluit bij jouw commerciële flair.