Bachelor

Communicatiemanagement

180 studiepunten, Verkort traject mogelijk, Werken en studeren combineren mogelijk, Afstandsonderwijs mogelijk, Starten in februari mogelijk, Campus Leeuwstraat

Benieuwd hoe het campusleven eruitziet dit academiejaar? Ontdek het in dit filmpje

Lesrooster en curriculum

Gemiddeld zit je 23 uur per week in de les. Daarnaast maak je ook opdrachten en oefeningen, bereid je lessen voor en studeer je. Reken alles samen op 45 uur per week tijdsinvestering in je opleiding. Algemene en inleidende vakken volg je in groep in een aula. Voor de meer projectgerichte vakken zit je samen met je medestudenten in kleinere werkgroepjes en heb je ook vaker een-op-eencontact met de docenten.

Eerste jaar

In het eerste jaar bouw je een stevige basis op. Daarvoor zorgen opleidingsonderdelen als Strategie en Context. Tijdens geïntegreerde projecten reiken we je niet alleen de kennis aan die je op dat moment nodig hebt, je past de theorie ook onmiddellijk toe. Zo ondervind je al snel wat een communicatiemanager allemaal op zijn bord krijgt. Of het nu gaat om marketing, reclame, public relations, overheidscommunicatie of online marketing, alles wat je leert is bruikbaar en toepasbaar. Je krijgt een redelijk pakket talen (Nederlands, Frans en Engels) en een inleiding in economie en psychologie, maar steeds vanuit de communicatiebril. Vakken zijn dus zowel theoretisch onderbouwd als praktijkgericht. In het vak ‘Consumentenpsychologie’ leer je bijvoorbeeld welke (digitaal) factoren consumentengedrag mee bepalen en in het vak ‘Innovatie en ethiek’ kom je onder andere te weten waarom je niet elke foto zomaar online mag zetten.

Tweede jaar

Het tweede jaar bouwt verder op de stevige basis van het eerste jaar. Tijdens de opleidingsonderdelen Strategie, Bureau en Context word je verder ondergedompeld in de hedendaagse (digitale) communicatiewereld. De focus ligt bij onderzoek en strategie, maar er is ook veel aandacht voor actualiteit, storytelling, bedrijfsmanagement en ethiek. Dat alles komt samen in de geïntegreerde communicatieprojecten die naadloos aansluiten bij de theorie: aan jou om je kennis praktijkgericht toe te passen. We ontwikkelen samen met jou verder je talenten en je kiest ervoor om sommige inhouden in een andere taal te volbrengen. Het vak Productie onthult alles over de praktische aanpak en technische bijzonderheden van een creatief project of event.

Derde jaar

Tijdens de laatste etappe van je opleiding worden de geïntegreerde projecten talrijker en diepgaander. Je gaat nog meer dan voordien aan de slag voor een echte opdrachtgever. Gastsprekers en bedrijfsbezoeken openen verder je kijk op het werkveld. Je groeit uit tot een communicatieprofessional die een duidelijk beeld heeft van zijn eigen sterktes en talenten. Vanuit dit inzicht kies je bewust voor één van de vier profileringstrajectenen  ga je nog dieper in op deze aspecten van communicatie. Zie je jezelf als woordvoerder of is het geschreven woord meer aan jou besteed? Beschouw je jezelf als creatieve campagnebedenker of wil je je commerciële flair uitspelen? Leg je de nadruk op overheidscommunicatie of is merkcommunicatie helemaal jouw ding? Het zijn maar enkele van de keuzes die je maakt. De kroon op het werk wordt je zelfgekozen stage van 50 dagen waar mee je je eigen opleidingstraject personaliseert.


 


 

Downloaden

Word jij student aan Arteveldehogeschool?

Ben jij geïnteresseerd in een specifieke opleiding of meerdere opleidingen aan onze hogeschool? Of wil je graag op de hoogte blijven van infodagen, workshops en andere activiteiten die je helpen bij je studiekeuze?

Hou mij op de hoogte

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?

Ik wil graag geïnformeerd worden