Onze aanpak

Stilstaan is achteruitgaan. Ook al kregen we tijdens de meest recente visitatie het beste rapport van alle professionele bacheloropleidingen Communicatiemanagement in Vlaanderen, toch zijn we alweer volle bak bezig met ons curriculum te verbeteren. Meer dan ooit stemmen we de theorie en de praktijk optimaal op elkaar af en geven we je veel kansen om eigen accenten te leggen.

Dankzij levensechte praktijkcases, gastsprekers en een stage maken we van jou een startklare professional. Met een uitgebreid aanbod communicatievakken, aangevuld met talen, actualiteit, economie, psychologie enzovoort krijg je daarvoor een stevige en brede basis. Gaandeweg leg je eigen accenten en kun je je verdiepen in wat jou boeit.

Elke student is bij ons in de eerste plaats een persoon. Je talenten krijgen een belangrijke plaats: samen proberen we ze maximaal te ontwikkelen. Je diploma is daarna je visitekaartje, maar je inzet en profiel bepalen welke deuren ermee openen.

Doorgrond de geheimen van merken

Hoe communiceert een bedrijf met de buitenwereld? Welke strategie schuilt erachter? Wat is de rol van marketing? Is sexy reclame ook goede reclame? Hoe schaaf je aan het imago van een merk? Als afgestudeerde weet je hoe de vork aan de steel zit. In de wereld van merken, media en marketing word jij de expert die websites, sociale media, print, radio, tv en andere kanalen optimaal inzet.

Liever iets minder commercieel?

Geen probleem. Organisaties en bedrijven hebben nood aan goede relaties met tal van publieksgroepen: omwonenden, klanten, journalisten ... Wie kiest voor Communicatiemanagement, ontdekt evengoed hoe je op een maatschappelijk verantwoorde manier bouwt aan die relaties: vanuit een strategische visie en gebaseerd op allerlei praktische vaardigheden.

Hoe werk je een sponsoringbeleid uit? Hoe vang je crisissen op? Hoe organiseer je evenementen? Hoe treed je op als woordvoerder? Of wat krijgt een communicatieambtenaar bij de overheid voorgeschoteld? Elke vraag eist een campagne op maat.

Hoe ziet het eerste jaar eruit?

In het eerste jaar bouw je een stevige basis op. Daarvoor zorgen opleidingsonderdelen als Communication Context en Fundamentals. Tijdens geïntegreerde projecten reiken we je niet alleen exact die kennis aan die je op dat moment nodig hebt. Je past de theorie ook meteen toe, uiteraard onder de begeleiding van ervaren docenten. Zo ondervind je al heel snel wat een communicatiemanager allemaal op zijn bord krijgt.

Of het nu gaat om marketing en marketingcommunicatie, reclame, public relations, overheidscommunicatie of online marketing: alles wat je leert is bruikbaar en (meteen) toepasbaar.

Je krijgt een flink pakket talen (Nederlands, Frans, en Engels ) en een inleiding in economie, sociologie en psychologie, maar altijd vanuit de communicatiebril. Talen zijn dus conversatiegericht, in psychologie leer je wat consumentengedrag inhoudt en in recht kom je te weten waarom je een foto niet zomaar online mag zetten.

Hoeveel lesuren heb ik?

Je hebt gemiddeld 23 uur les per week. Ook buiten de campus moet je aan de slag: opdrachten en oefeningen maken, lessen voorbereiden, studeren ... We voorzien ook een opleidingsonderdeel dat we MySpace gedoopt hebben: daarin kun jij helemaal je eigen ei kwijt. Alles samen investeer je zo'n 45 uur per week in je opleiding.

Krijg ik les in grote groepen?

Voor algemene inhouden of inleidende vakken krijg je al eens les in een grote groep in een aula. Voor vakken en projecten waarbij je zelf aan de slag gaat,  werk je in kleinere lesgroepen van 25 à 40 studenten.

Wat volgt in het tweede en derde jaar?

Aan de invulling van die jaren wordt momenteel volop gewerkt. Maar wees er maar zeker van dat je vanaf het tweede jaar nog dieper ingaat op de vele aspecten van communicatie en uitgroeit tot een allroundcommunicatieprofessional. De geïntegreerde projecten worden talrijker en diepgaander. 

Na het eerste jaar ga je ook al eens aan de slag voor een echte opdrachtgever. Gastsprekers en bedrijfsbezoeken openen verder je kijk op het werkveld. De kroon op het werk worden je bachelorproef en je stage. Daarmee personaliseer je ook je traject. Jij kiest je onderwerp en stageplaats. Zo kun je je specialiseren en jezelf wat meer 'smoel' geven.

Zie je jezelf al als woordvoerder of is het geschreven woord eerder aan jou besteed? Zie je jezelf als creatieve campagnebedenker of wil jij je commerciële flair uitspelen? Leg je de nadruk op overheidscommunicatie of is merkcommunicatie helemaal jouw ding? Het zijn maar enkele van de keuzes die jij maakt ...