Programma

Hoe ziet het eerste jaar eruit?

In het eerste jaar bouw je een stevige basis op. Daarvoor zorgen opleidingsonderdelen als Communication Context en Fundamentals. Tijdens geïntegreerde projecten reiken we je niet alleen exact die kennis aan die je op dat moment nodig hebt. Je past de theorie ook meteen toe, uiteraard onder de begeleiding van ervaren docenten. Zo ondervind je al heel snel wat een communicatiemanager allemaal op zijn bord krijgt.

Of het nu gaat om marketing en marketingcommunicatie, reclame, public relations, overheidscommunicatie of online marketing: alles wat je leert is bruikbaar en (meteen) toepasbaar.

Je krijgt een redelijk pakket talen (Nederlands, Frans, en Engels ) en een inleiding in economie, sociologie en psychologie, maar altijd vanuit de communicatiebril. Talen zijn dus zowel theoretisch onderbouwd als praktijkgericht; in psychologie leer je onder andere wat consumentengedrag inhoudt en in recht kom je bijvoorbeeld te weten waarom je een foto niet zomaar online mag zetten.

Hoeveel lesuren heb ik?

Je hebt gemiddeld 23 uur les per week. Ook buiten de campus moet je aan de slag: opdrachten en oefeningen maken, lessen voorbereiden, studeren ... We voorzien ook een opleidingsonderdeel dat we MySpace gedoopt hebben: daarin kun jij helemaal je eigen ei kwijt. Alles samen investeer je zo'n 45 uur per week in je opleiding.

Krijg ik les in grote groepen?

Voor algemene inhouden of inleidende vakken krijg je al eens les in een grote groep in een aula. Voor vakken en projecten waarbij je zelf aan de slag gaat,  werk je in kleinere lesgroepen.

Wat volgt er in het tweede jaar?

Het tweede jaar is geschoeid op de stevige leest van het eerste jaar. Tijdens de opleidingsonderdelen Fundamentals, My Space en Organisation Context word je verder ondergedompeld in de hedendaagse (digitale) communicatiewereld. De focus ligt bij onderzoek en strategie maar er is ook veel aandacht voor actualiteit, storytelling, bedrijfsmanagement en ethiek. Dat alles komt samen in de geïntegreerde communicatieprojecten die naadloos aansluiten bij de theorie: aan jou om je kennis praktijkgericht toe te passen. 

We ontwikkelen samen met jou verder je talenten en je kiest er voor om sommige communicatie-inhouden in een andere taal te volbrengen. Het nieuwe vak Production Management onthult alles over de praktische aanpak en technische bijzonderheden van een creatief project of event. Je bent dus goed op weg om een echte professional te worden!

En het derde jaar?

Aan de invulling van het derde jaar wordt momenteel volop gewerkt. Maar wees er zeker van dat je nog dieper ingaat op de vele aspecten van communicatie en uitgroeit tot een allroundcommunicatieprofessional. De geïntegreerde projecten worden talrijker en diepgaander. 

Je gaat nog meer dan voordien aan de slag voor een echte opdrachtgever. Gastsprekers en bedrijfsbezoeken openen verder je kijk op het werkveld. De kroon op het werk worden je bachelorproef en je stage. Daarmee personaliseer je ook je traject. Jij kiest je onderwerp en stageplaats. Zo kun je je specialiseren en jezelf wat meer 'smoel' geven. Zie je jezelf al als woordvoerder of is het geschreven woord eerder aan jou besteed? Beschouw je jezelf als creatieve campagnebedenker of wil jij je commerciële flair uitspelen? Leg je de nadruk op overheidscommunicatie of is merkcommunicatie helemaal jouw ding? Het zijn maar enkele van de keuzes die jij maakt ...

ECTS-fiches

Raadpleeg gerust ook de ECTS-fiches voor meer informatie over elk opleidingsonderdeel of download alvast jouw lesprogramma.

 

Downloaden