Bachelor

Communicatiemanagement

180 studiepunten, Verkort traject mogelijk, Werken en studeren combineren mogelijk, Afstandsonderwijs mogelijk, Starten in februari mogelijk, Campus Leeuwstraat

Ontvang je brochure per post of via e-mail.
Benieuwd hoe het campusleven eruitziet volgend academiejaar? Ontdek het in dit filmpje

Wat zal je leren?

Tijdens je studies Communicatiemanagement ontwikkel je vier essentiële beroepsvaardigheden:

  1. Onderzoek en analyse: Je formuleert relevante onderzoeksvragen, neemt focusgroepen af, meet, analyseert en rapporteert resultaten.
  2. Inzicht en strategie: Je houdt de vinger aan de pols van de huidige trends in de brede communicatiesector, vertaalt het beleid van je organisatie naar een goed communicatiebeleid en -plan.
  3. Concept en creatie: Je creëert uiteenlopende communicatieproducten op maat van de doelgroep. Je bent dan ook thuis in alle huidige communicatiemiddelen, gaande van tekst over foto tot video. Je hebt geen schrik van Google Analytics of CRM en CMS-systemen.
  4. Projectdesign en planning: Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van wervende communicatiestrategieën. Als projectmanager bewaak je het overzicht, beheer je budgetten, brief je medewerkers en freelancers en zie je erop toe dat de communicatiedoelstellingen gehaald worden.

In je laatste jaar kies je op basis van je eigen interesses en competenties ook een van vier profileringstrajecten.

  1. Contentmarketing en sociale media
  2. Datagestuurde communicatie
  3. Merkencommunicatie en creatieve campagnes
  4. Pr en reputatiecommunicatie

Theorie en praktijk

Met een uitgebreid aanbod aan communicatievakken, aangevuld met talen, actualiteit, en consumentenpsychologie krijg je een stevige theoretische basis. De focus ligt evenwel op praktijk.

Opleiding en werkveld

Natuurlijk wil je al tijdens je opleiding weten hoe het er in de meeste communicatiejobs concreet aan toegaat. In de lessen werk je met gesimuleerde cases die in de praktijk veelvuldig voorkomen. Je krijgt opdrachten voor echte externe opdrachtgevers en boeiende lessen van gastsprekers. Je wordt gecoacht en gejureerd door communicatie-experts. Je kweekt ook technische skills die altijd van pas komen, zoals kennis van Photoshop, Indesign, fotografie, video, CMS-systemen... We schaven ons curriculum trouwens regelmatig bij in samenspraak met het werkveld, om de leerstof zo actueel mogelijk te houden.

Zelfstandig leren werken

Tijdens je traject word je intensief opgevolgd, door docenten en externe experts, zowel in face-to-facecontacten als via ‘CANVAS’, de digitale leeromgeving. Naarmate je vorderingen maakt in de opleiding, leer je meer zelfsturend werken.

Talen? Ja, yes, oui!

Talenkennis opdoen is een ander belangrijk onderdeel van de opleiding. In de taalolods - Nederlands, Frans en Engels - koppelen we taalvaardigheden aan de communicatiecontext. Zo zal je geschreven opdrachten en presentaties maken die je toelaten om het vakjargon in te oefenen en je verbale skills aan te scherpen.

Aan het einde van de opleiding heb jij de professionele taalattitude die een must is voor een communicatieprofessional in spe.

Wil je meer info over elk vak van deze opleiding?

Raadpleeg de studiegids (ECTS-fiches)

In de studiegids kies je eerst de opleiding en het traject waarover je meer wil weten.
Klik 'Zoeken' en je kan snel naar de inhoud en leerdoelen van elk vak.