"Durf ondernemend te zijn!"

Zeno Verschaeve
KORTRIJK - Toen ze Zeno Verschaeve op zijn stageplaats bij Lab9 een job aanboden, moest hij geen twee keer nadenken. Hij rondde in 2015 netjes zijn opleiding grafimediabeleid af met als keuzetraject crossmedia en kon daarna meteen aan de slag bij internal sales, zijn stagefunctie. Nu, twee jaar later, is hij verkast naar de marketingafdeling en heeft hij er nog geen seconde spijt van gehad dat hij toentertijd zijn zomervakantie heeft opgeofferd.

Wat is jouw rol hier binnen Lab9?

“Sinds ik op de marketingafdeling ben terechtgekomen, is mijn takenpakket zeer uiteenlopend. Ik doe vooral onderzoek naar welke beurzen voor ons en onze opleidingscentra belangrijk zijn. Ik ga op zoek naar verschillende locaties om evenementen te organiseren. Zo hebben we bijvoorbeeld jaarlijks ‘Digitale Werkplek’, een beurs omtrent creatie en automatisatie binnen de grafische sector. Ook ‘Apple in Business’ is een jaarlijks terugkerend event waar wij onze bezoekers haarfijn uitleggen hoe je Apple kunt integreren in jouw bedrijfsomgeving. Om dit te kunnen organiseren, moet ik heel goed op de hoogte zijn van de trends in de grafische sector, weten hoe de producten evolueren en hoe we dat kunnen implementeren tijdens die beursdagen. Dat maakt het zo interessant.

Mijn ervaring uit de internal sales zorgt ervoor dat er ook nog steeds een technische kant aan mijn functie verbonden is. Activaties en verlengingen van Office-licenties bijvoorbeeld. Dat is een heel complex geheel en je moet de structuur hiervan heel goed kennen, daarom komt dat nog vaak bij mij terecht. Ik ben mijn collega’s hierin nu in aan het opleiden, zodat zij dit uiteindelijk kunnen overnemen.”

Hoe ziet jouw dag er hier dan concreet uit?

“Normaal gezien loopt mijn werkdag van 8u00 tot 17u00. Meestal is het toch iets later wanneer ik het kantoor verlaat, maar dat vind ik niet erg, want eens ik thuis ben, stop ik ook met werken. Wel zal ik dan nog rondsnuisteren op internet op zoek naar nieuwtjes.

Mijn dag begint altijd met administratieve zaken zoals mails checken. Ik vul de avond ervoor mijn agenda in met mijn to do’s, zo krijg ik geen verrassingen ’s anderendaags. Doorheen de dag werk ik dan de puntjes van mijn agenda af. Dat gaan van folders bijwerken over websites aanpassen tot een beurs voorbereiden. Hier is het ook de gewoonte dat iedereen samen eet over de middag tussen 12u er 13u, dat is eigenlijk wel leuk.”

Wat heb jij vooral meegenomen uit jouw opleiding naar het werkveld? Ik hoor heel vaak het woord marketing vallen bij jou, leunt dit nog voldoende aan bij de opleiding Grafische en digitale media?

“Absoluut. Het feit dat ik grafimediabeleid heb gestudeerd, is vanzelfsprekend een pluspunt nu ik in de grafische sector werk.

De basis voor het projectmatige werken zoals dat hier gebeurt, is zeker gelegd tijdens mijn opleiding. Tijdens de lessen projectmanagement en reclame leerde ik al heel duidelijk welke verschillende stappen je moet doorlopen om een project tot een goed einde te brengen. Ook de verschillende communicatievormen kwamen uitgebreid aan bod tijdens mijn opleiding en dat komt nu wel erg goed van pas. Elke week heb ik nu eigenlijk een nieuw projectje, dus het leunt wel heel dicht tegen elkaar aan.
Niet enkel het onderdeel marketing is blijven hangen, ook het grafisch vormgeven puur sang komt nog steeds aan bod. Zo ontwerp ik alles zelf, elke affiche, brochure, flyer. Ook het printen neem ik voor mijn rekening. We hebben hier een showroom met heel wat printmogelijkheden. Wat ik vroeger heb opgestoken in de lessen printtechnologie kan ik hier nog steeds toepassen.

Tot mijn takenpakket behoort ook het onderhouden van de bedrijfspagina’s van Lab9.be.  Er komen telkens nieuwe producten bij, dus de websites moeten altijd up-to-date zijn. Daar komt het luik webdesign uit mijn opleiding goed van pas.

Tot slot is mijn kennis van Adobe ook onontbeerlijk. Adobe is een van onze grootste partners waar we mee samenwerken, dus zo zie je maar, het komt allemaal terug (lacht).”

Met de ervaring die je nu hebt, heb je dan tips voor studenten die de opleiding grafische en digitale media willen aanvatten?

“Zorg dat je op de hoogte bent van het nieuws en de trends die zich afspelen in jouw sector. Mijn werkdag eindigt hier meestal om 18u, maar thuis of tijdens het weekend ben ik nog steeds gebeten om het nieuws op de voet te volgen. Ik heb mijn vaste webpagina’s waar ik naartoe surf om up-to-date te zijn. Je moet gewoon echt méé zijn.

Daarnaast vind ik communicatie heel belangrijk. In mijn job moeten afgestudeerden in staat zijn om vlot een verkoopgesprek te voeren, om hun boodschap duidelijk onder woorden te brengen. Vlotte mails schrijven hoort daar ook bij en in bepaalde bedrijven is kennis van vreemde talen ook belangrijk.

En ten slotte een gouden tip voor wie deze studie wil aanvangen: durf ondernemend te zijn, durf eigen initiatief te tonen en je eigen ideeën naar voor te brengen, dat zal je al een heel eind op weg brengen!”