"Maak jezelf niets wijs. Denk goed na voor je een keuze maakt!"

GENT – In een gepaste setting – de mediacampus in Mariakerke – ontmoet ik Rutger Van den Broeck, oud-student van de opleiding Grafische en digitale media. Hij rondde in 2016 zijn studie grafimediabeleid af met als keuzetraject Printmedia.

Welke weg heb jij afgelegd om tot je huidige job te komen?

“Na het secundair heb ik een zevende jaar drukopleiding gevolgd aan het VISO. Toen was ik zeer geboeid door hele drukproces, maar na afloop van mijn stage wist ik dat ik eigenlijk liever niet aan een drukpers wou staan. Omdat de processen zelf mij wel echt interesseerden, zeker de optimalisatie en efficiëntie, ben ik op de studiekeuze grafimediabeleid gekomen.

Tijdens het laatste jaar van mijn opleiding heb ik gesolliciteerd bij Heidelberg Benelux. Zij zochten iemand met een jong profiel om het team te versterken. Nog voor ik aan mijn stage bij Agfa begon, wist ik al dat ik aan de slag kon bij Heidelberg.

Intussen werk ik er 10 maand. Wij zitten met een 15-tal Prenict consultants verdeeld over de Benelux en wij verzorgen zowel nieuwe installaties, configuraties als support. Prenict is het workflowpakket van Heidelberg en is zeer uitgebreid. Dat gaat van MIS-systemen over workflow tot pdf-bewerking. Ons team fungeert als tussenpersoon tussen de software en de klant.
Daarnaast geef ik zelf ook nog regelmatig opleidingen. Dus je ziet dat deze job heel gevarieerd is en dat is echt helemaal mijn ding! Ik ben blij dat ik meteen iets heb gevonden dat mij echt voldoening geeft!”

Hoe ziet jouw werkdag er uit?

“Ik kom meestal toe om half negen. Ik kom met de wagen omdat ik soms onverwacht nog bij klanten langs moet. Ik zit aan mijn bureau en als ik geen mails moet beantwoorden, dan heb ik een lijst met issues die ik nog moet behandelen. Mijn todo-lijst beheer ik zelf, er zijn altijd nog zaken die ik moet afwerken staan en waar ik me nog wil op voorbereiden en wat opzoekingen voor moet doen. Om het overzicht te bewaren maken we ook gebruik van een gemeenschappelijke agenda.

De dagen waarop ik niet op kantoor werk, ben ik meestal bij een klant of werk ik van thuis uit. Ik heb ook veel collega’s die bijvoorbeeld zelfs de support helpdesk van thuis uit doen, dat kan perfect. Ik blijf liever nog wat op kantoor, omdat ik hier nog niet zo lang werk en graag nog eens iemand bij zijn lurven kan pakken als ik vragen heb. Ik ben nog altijd het jongste lid en heb nog de meeste vragen (lacht).”

Is er ook ruimte om opleidingen te volgen?

“Iemand van ons bedrijf is twee weken in Frankrijk gaan meedraaien om daar zijn Frans te gaan oppoetsen. Ikzelf ben onlangs een week naar Duitsland getrokken, naar het trainingscenter van Heidelberg in Kiel. Ik heb daar wel veel van opgestoken -het was wel handig om mijn basiskennis wat aan te vullen- maar de meeste zaken leer ik toch van mijn collega’s hier ter plaatse.”

Waar zie jij jezelf binnen 10 jaar?

Ik heb daar nog niet echt over nagedacht. Ik werk hier nog niet zo lang. Ik ben hier wel al ingewerkt, maar mijn bord is daar nog niet eens half leeg gegeten. Er valt nog zodanig veel bij te leren en ik kan nog zoveel groeien en specialiseren dat ik hier nog niet echt heb bij stilgestaan. Dus momenteel zie ik mezelf nog steeds hier werken in dezelfde functie!

Welke vakken uit jouw opleiding komen bij jou het beste van pas?

“Voor mij was dat sowieso het vak ‘workflow’ van Luc Berth. Het belangrijkste was dat ik de brede technische basis mee had, want als ik dat tijdens mijn job nog zou moeten leren zou dat niet te doen zijn. Bij Heidelberg verwachten ze dat je over het algemeen thuis bent in de grafische sector, ook al ben je programmeur of marketeer.

Als je die technische basis meehebt, is dat een groot voordeel. Door mijn opleiding grafimediabeleid Printmedia ben ik heel goed op de hoogte van het volledige prepress proces. Dat is uitermate belangrijk, want de workflow optimaliseren is wel de kern van mijn taken, zodat de klant sneller kan werken en een hogere productie kan hebben.”

Welke competenties zijn belangrijk in jouw job?

Analytisch en probleemoplossend denken is heel belangrijk in mijn job. Je moet ook wel sociaal zijn, je moet in staat zijn om mee te denken met de klant, dus klantgerichtheid is cruciaal. Daarnaast moet je ook wel wat kunnen verdragen. Als het eens fout gaat, ligt de klant zijn productie meteen stil en voor hen lijkt dat jouw fout. Dan moet je in the heat of the moment het hoofd wel koel houden en tegen een stootje kunnen.

Heb je nog tips voor onze kandidaat-studenten?

“De opleiding bevatte een aantal vakken die ik eigenlijk niet zo graag deed, maar uiteindelijk blijken die wel altijd hun nut te bewijzen. Voor mij was professionele communicatie een beetje overbodig omdat ik Latijn- Moderne Talen heb gestudeerd, maar ik begrijp zeker waarom dat in het aanbod zit. Ordermanagement is een voorbeeld van een vak dat niet meteen aansloot bij mijn interessegebied. Maar de bedrijven Dataline en Multipress kwamen toen langs om een demo te geven en intussen werk ik af en toe samen met die bedrijven, dus het komt allemaal op zijn manier wel terug!

Wat ik de kandidaat-studenten heel graag op het hart zou willen drukken is dat ze zichzelf niet voor de gek mogen houden. Ze denken beter eens heel goed na over waar hun interessegebied echt ligt, in plaats van zomaar een keuze te maken omdat deze of gene opleiding hip is. Voor de opleiding Bachelor in de grafische en digitale media geldt dat het grafische je toch al ergens in het lijf moet zitten. Deze opleiding vraagt veel van je, je krijgt veel opdrachten, veel deadlines en dat kan heel stresserend zijn, maar achteraf gezien vliegt dat eigenlijk voorbij (lacht).

Studenten moeten ook profiteren van het feit dat dit een vrij kleine campus is. Het contact met docenten is veel directer, de drempel ligt heel laag om iets vragen. Dúrf ook dingen vragen.

En misschien een niet-onbelangrijk weetje: qua jobmogelijkheden zit je in de Printmedia zeker goed. Sinds ik mijn sollicitatie heb ik nog een aantal uitnodigingen ontvangen van bedrijven. Er is echt veel vraag naar technische mensen!”