“Vergeet de examenstress! Kom naar hier om écht iets bij te leren!”

GENT – In de tweede schijf van zijn opleiding Bachelor in de grafische en digitale media werd Cedric gevraagd een presentatie te geven over zijn droomjob. Hij gaf een uiteenzetting over het bedrijf Grid VFX. n 2013 studeerde in 2013 hij af in de afstudeerrichting multimediaproductie keuzetraject audiovisual design en jawel, intussen is hij daadwerkelijk aan de slag bij zijn droombedrijf!

Wat is jouw taak hier bij Grid VFX?

“Momenteel werk ik als lighting en compositing artist. Dat betekent dat ik insta voor de belichting van 3D scènes, onlangs was dat nog voor de game Knack2, nu doe ik dat voor een serie. Dit houdt in dat ik er eerst voor moet zorgen dat de personages en de scènes goed belicht zijn door middel van virtuele lampen. Daarna stel ik de kleuren op elkaar af, zodat alles één mooi geheel wordt.

Voor Knack2 verzorgde ik ook de special effects, zoals ontploffingen, partical effects, een gigantische laser… (lacht). Als je dat eens wil zien, kun je de trailer online bekijken.”

Met hoeveel mensen werken jullie dan aan zo een project?

“Heel veel verschillende mensen werken aan één shot. Eerst wordt de lay-out opgemaakt en het 3D model ontwikkeld. Vervolgens kom ik aan de beurt om virtueel te belichten. Daarna moeten de  karakters een skelet krijgen zodat de animators die kunnen animeren (riggen). De computer berekent de finale 3D beelden (rendering), die worden dan samengevoegd met de real life footage (compositing). Uiteindelijk komen de geluidstechnici aan de beurt en worden ook de kleuren gecorrigeerd.

Dit is absoluut een teamjob, maar elk lid van ons team heeft wel zijn eigen specialisaties. Op het niveau van het creëren werken we makkelijk met een 80-tal mensen samen. Wij zijn gespecialiseerd in lighting, compositing en special effects, maar sommige zaken zoals animatie en modelling laten we door een andere studio uitvoeren, waar we dan heel nauw mee samenwerken.”

Heeft het zijn voordeel om eerder gespecialiseerd te zijn in iets of is een brede basiskennis belangrijker?

“Ik denk dat het hier zeker een voordeel is als je een specialisatie hebt. Tegelijk moet je toch ook op de hoogte zijn van het geheel. Dat is echter wel sterk afhankelijk van de grootte van het project. Grote producties voor de televisie of voor in de bioscoop, daar heb je tijd genoeg om alles scène per scène op te maken. Dat neemt gemakkelijk een jaar of twee in beslag. Kleinere projecten omvatten dan misschien maar een week lighting, dan is het interessanter dat je van alles wel iets afweet, al is het met iets minder diepgang.”

Had je van de zaken waar je hier over spreekt, al kaas gegeten tijdens je opleiding?

“Wat ik leerde uit de 3D-vakken en de filmvakken van meneer Weyens en meneer Toppets, komt nu allemaal terug (het gaat hier om de vakken Audiovisual Arts & Production, 2D Motion Graphics, Multicam & Streaming Technology, 3D Animation, nvdr.) .

Bij virtueel belichten hanteren we dezelfde regels als deze die ik kreeg tijdens de lessen belichtling. Key light, fill light, rim light, hairlight,…dat komt allemaal terug.”

Heb je veel moeten bijstuderen om te komen waar je nu staat?

“Ja toch wel. Ik ben begonnen als zelfstandige. Mijn eerste opdrachten waren fiasco’s, maar mijn laatste klanten waren dan wel weer heel tevreden. Dan leer je wel nog zaken bij die je op school niet te weten komt zoals bijvoorbeeld conflicten oplossen met klanten. Je moet leren assertief zijn naar je klanten en zeggen wat kan en wat niet. Wel leer je je grenzen verleggen om echt te gaan zoeken naar hoe je iets moet oplossen. Tijdens mijn zelfstandig statuut heb ik ook heel veel zelfstudie gedaan, mezelf verder gaan verdiepen in 3D en in productie en management.”

Krijg je bij Grid VFX ook de ruimte om jezelf bij te schaven?

“Heel veel bedrijven in deze sector staan er zeker voor open om een gemotiveerde beginner aan te nemen en te kneden. Hij/zij mag dan een maand opwarmen in het bedrijf om alles te leren kennen. Je moet bij je sollicitatie wel eerlijk zijn natuurlijk, want niemand wordt er gelukkig van dat, als puntje bij paaltje komt, jij moet toegeven dat je er geen ballen van snapt.

Ik had geluk dat mijn eerste project iets was dat voor velen nog wat onbekend terrein was, dus we konden er allemaal samen wel veel van opsteken.”

Wat wil je graag meegeven aan onze huidige studenten?

“Profiteer ervan! Je zal nooit meer zoveel vrije tijd hebben als nu (lacht). Het grootste deel van mijn portfolio heb ik gemaakt tijdens mijn opleiding, toen had ik daar de tijd voor. Je hebt ook veel vrienden die dezelfde lesvrije uren hebben, waarmee je samen projecten kan opstarten.

Maak je beste projecten in je laatste jaar, daar pluk je zeker de vruchten van! Bij meneer Weyens krijg je om de twee weken een nieuw project, dus je krijgt ook om de twee weken een nieuwe kans om iets cools te maken. Grijp die kans dan ook!

Voor mij is het in mijn job een absoluut pluspunt dat ik op gebied van communicatie en management ook best mee kan, terwijl oud-studenten van andere scholen soms enkel en alleen de technische en artistieke aspecten onder de knie hebben. Daarnaast pa ik de principes uit de lessen LODO nog steeds toe in mijn job.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Wij hebben glijdende uren. Ik kom meestal toe om half negen. Na de ronde goeiemorgens ga ik meteen naar mijn bureau. Iedereen werkt hier met een organisersysteem dat weergeeft wat eerst moet gebeuren. We zijn hier behoorlijk vrij, ik sta wel eens op om de benen te strekken, bij collega’s langs te gaan of iets te drinken. De middagpauze hier gebeurt altijd samen. Het bedrijf zorgt voor brood en beleg, dat is wel fijn. Tegen half vijf, vijf uur rond ik mijn werkdag af.

Wekelijks hebben we een meeting in het cinemazaaltje om elkaar op de hoogte te houden. Af en toe zijn er kleinere meetings. Voor de rest is het vooral computeren, vierkante ogen krijgen (lacht).

Na mijn werk hier werk ik nog mee aan passieprojecten. Dat zijn projecten waar je geen geld voor krijgt. Daarnaast onderhoud ik ook mijn eigen YouTube channel: Bandyte. Ik maak daar tutorials voor. Dat lesgeven zit mij ook wel in het lijf, dat zou ik in de toekomst toch ook wel nog graag willen doen.”

Waar zie jij jezelf binnen 10 jaar?

“Ik zou nog het liefste van al producer willen worden, de artists helpen, proactief zijn en erop toe zien dat alles in goede banen loopt. Ik wil evengoed ook regisseur worden, toch als artist uitbloeien, of uw collega worden (lacht)! Binnen vijf jaar zie ik mezelf nog hier in Gent wonen, hier werken, maar binnen tien jaar, dat weet ik nog niet zo goed.”

Heb je tips voor de kandidaat-studenten?

“Toen ik ging studeren, had ik geen flauw idee van wat mijn toekomstig beroep zou kunnen inhouden. Daarom zou ik de tip willen meegeven om wat te lezen in magazines of online over professionals die deze job uitoefenen. Dan kun je je daar al gemakkelijker een beeld van vormen. Stel ook veel vragen aan de studenten en docenten op de opendeurdag, want zij kunnen een heel duidelijk antwoord formuleren op al jouw vragen.

En last but not least: vergeet het feit dat je examens moet doen! Kom naar school om iets bij te leren, niet omdat je per se een diploma wil hebben. Als je voortdurend zakt voor examens, dan betekent dat volgens mij vooral dat het jou niet voldoende interesseert. Gun jezelf de tijd om te groeien. Elke manager of superior is ook ooit in de schoolbanken begonnen. Ik geloof er graag in dat elk mens in staat is om in iets uit te blinken, maar de kunst is te ontdekken wat dat mag zijn.”