Hoe ziet je opleiding eruit?

Het eerste jaar is opgebouwd rond de mondzorg in de preklinische praktijk. Je bestudeert niet alleen het lichaam, de mond, het hoofd en de hals, maar ook de motivatie en het gedrag van mensen. Zo leer je de dagelijkse gewoonten op vlak van mondhygiëne bijsturen. Daarnaast verdiep je je in infectiepreventie, materialen en producten, cariologie en paradontologie. Ten slotte leer je communiceren met de patiënt en doe je via een kijkstage een eerste praktijkervaring op.

In het tweede jaar staat de patiënt in de klinische praktijk centraal. Je gaat dieper in op wat je in het eerste jaar geleerd hebt en je krijgt vakken als ‘voeding’, ‘mondgezondheid’, ‘gezondheidspromotie’ en ‘medische beeldvormende technieken’. De vakken ‘ethisch redeneren en reflecteren’ en ‘sociologische vraagstukken’ doen je dan weer stilstaan bij de grote inhoudelijke vragen. In beide semesters steek je ook zelf de handen uit de mouwen tijdens een stage.

Het derde jaar draait volledig rond het beroep en de professionele praktijk. Je zoomt in op kwaliteitszorg, wettelijke regelingen en mondzorg bij bijzondere doelgroepen. Voor ‘professionele ontwikkeling’ werk je aan je eigen portfolio. Je kiest ook een keuzevak en volgt samen met studenten uit het buitenland ‘international project in interdisciplinary health promotion’. Als sluitstuk van je opleiding schrijf je je bachelorproef en loop je je afstudeerstage. Je hebt gemiddeld 20 uur les per week, maar je moet ook opdrachten en oefeningen maken en lessen voorbereiden. Alles samen ben je zo’n 40 uur per week bezig. De grootte van de groepen varieert van een 25-tal tot 40 studenten, afhankelijk van de onderwijsmethode (practica, groepswerk, hoorcollege, …).