De gezondheidszorg staat voor grote uitdagingen: de toename van personen met chronische aandoeningen, een stijging van het aantal mensen met multimorbiditeit én de blijvende gezondheidsongelijkheid tussen mensen op de verschillende treden van de sociale ladder. Komt daarbij nog de stijgende aandacht van overheidswege voor de Eerste Lijn ...

Het antwoord op deze uitdagingen ligt in de omschakeling van een ziekte-georiënteerde zorg (problem-oriented care of ziektegerichte aanpak) naar een zorg die vertrekt vanuit doelstellingen van de persoon (goal-oriented care of doelgerichte zorg). Een proactieve en doelgerichte zorg in de Eerste Lijn met als belangrijkste focus het verbeteren van de levenskwaliteit van het individu is het antwoord.

Maar hoe breng je doelgerichte zorg in de praktijk? Hoe breng je doelen in kaart? Hoe kan je concreet aan de slag gaan? Een belangrijk struikelblok blijkt te zijn ‘te weten komen wat voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood belangrijk is’. Hoe begin je als professional aan zo een gesprek en welke vragen stel je? Hoe formuleer je een persoonlijk doel?

Onderzoekers van de Arteveldehogeschool deden hun duit in het zakje! Ze ontwikkelden een tool die doelgerichte zorg faciliteert: de CLEVER methodiek.

Deze methodiek ondersteunt de professional in het gesprek om de persoonlijke doelen van de persoon helder te krijgen. CLEVER vertrekt vanuit betekenisvolle activiteiten van de persoon met de zorg- en ondersteuningsnood. Betekenisvolle activiteiten zijn immers cruciaal in het leven van individuen en bepalen in grote mate de kwaliteit van leven. Ze zijn bij wijze van spreken noodzakelijk voor een lang, gezond en gelukkig leven. Door het gesprek daarover aan te gaan en samen doelen te identificeren wordt de regie bij de persoon zelf gelegd.

Inhoud

De trefwoorden van deze vorming zijn Eerste Lijn en Doelgerichte zorg. Het doel van deze vorming is jou concrete handvaten te geven om in gesprek te gaan over wat echt belangrijk is voor mensen zodat de zorg of hulpverlening er rekening mee kan houden of de persoon zelf sterker wordt om in gesprek te gaan hierover. Deze vorming is gebaseerd op de inzichten die de onderzoekers opdeden gedurende onderzoek aan de Arteveldehogeschool. Tijdens de vorming krijgt je praktische tips en tricks mee zodat je concreet aan de slag kan gaan.

Programma

Dag 1

  • Context en aanleiding voor doelgerichte zorg
  • Belang van betekenisvolle activiteiten als graadmeter voor kwaliteit van leven
  • Clever methodiek


Dag 2:

  • Werken met eigen cases en intervisie rond ervaringen met Clever
  • Doelgerichte zorg in relatie tot ondersteunen van zelfmanagement en interdisciplinair samenwerken
  • Clever professional: tips en tricks op vlak van communicatie en interviewtechniek
  • Digitale Clever tool


Dag 3:

  • Clever EXTRA: hoe kan je het voorgaande voorzien van cijfermateriaal? Hoe kan je ‘meten’?
  • Reflectie en afronding

Competenties

Op het einde van deze cursus weet je wat doelgerichte zorg is. Je bent in staat om de CLEVER-methodiek concreet toe te passen in de praktijk. Je weet hoe je het gesprek aangaat over wat belangrijk is op basis van betekenisvolle activiteiten. Je weet welke vragen je kan stellen en je bent je bewust van de mogelijke valkuilen. Je weet hoe je persoonlijke doelen formuleert.

Laat je inspireren door deze innoverende visie en aanpak.

Kunnen praten met iemand doet deugd, zeker met iemand die de juiste vragen stelt en die vraagt naar de dingen die belangrijk zijn in mijn leven. Je kan wel lang babbelen maar als je tot niets komt, is het eigenlijk tijdverspilling ... En nu kwamen we samen wél tot iets. We kwamen tot wat ik echt zelf wil. Nu kan ik eigenlijk al verder ... Ik heb ideeën ...
Quote van een participant