Mensen – en vooral dan hulpverleners – zijn in staat om te luisteren. Daar ligt vaak hun talent, daar worden ze verder in opgeleid, en doorheen hun loopbaan scherpen ze deze vaardigheid steeds verder aan. Maar wie werkt in welzijn, zorg, onderwijs, … doet dit steeds vanuit een organisatie. Zijn deze organisaties goede luisteraars? Kunnen organisaties eigenlijk wel luisteren? Kunnen ze het leren?

Inhoud

Communicatie was nog nooit zo alomtegenwoordig en makkelijk als vandaag. Cliënten, patiënten, bewoners, bezoekers, … uiten hun mening, willen gehoord worden, zijn mondiger en soms ook eisender. Organisaties zijn meer dan ooit geprikkeld door participatie en inspraak van “klanten” (gebruikers, bewoners, cliënten, …), en vaak ook zoekende naar manieren om dit vorm te geven.

 

Er zijn organisaties die zeggen dat zij een luisterende organisatie zijn. Maar wat is een luisterende organisatie? Een medewerker aanstellen die naar je (toekomstige) klanten gaat luisteren maakt de organisatie nog niet persé luisterend. Luisteren is ook geen marketing.  Maar wat is het dan wel? Een organisatie bestaat uit mensen, die anderen willen begrijpen en zelf begrepen willen worden.

 

In deze vorming verkennen we het vermogen van organisaties om zich als open systemen luisterend op te stellen naar de mensen waar ze mee en voor werken. We overstijgen daarbij de – vaak gekende en getrainde – individuele luistervaardigheden, en focussen op wat luisterbereidheid en -vaardigheid is vanuit een organisatiecontext. Waar dien je als luisterende organisatie op te letten? Welke aandachtpunten hou je best in gaten? Op welke vlakken van de organisatie-inrichting en het organisatiemanagement heeft de ambitie om een luisterende organisatie te zijn impact? Hoe pak je dit best aan? En wat levert het op?

 

In een kleine groep (maximaal 12 deelnemers) verkennen we bovenstaande vragen, vertrekkende vanuit de in de groep levende noden, ervaringen en doelen. Daarbij worden theoretische kaders en inspirerende voorbeelden benut om de deelnemers toe te laten hun eigen concrete stap voorwaarts te zetten.

Programma

Doorheen deze vorming doorlopen we drie trappen:

  • De luisterende mens: luisteren is in essentie een menselijke vaardigheid, wat meteen ons startpunt is. We buigen ons onder meer over het wat, hoe en waarom van luisterintelligentie, het effect van luisteren en valkuilen die luisteren in de weg staan.
  • De luisterende leider: wat is luisterend leiderschap, en hoe kan het een meerwaarde zijn in samenwerking? En wat als tijd ontbreekt of u zich in een lastige situatie bevindt?
  • De luisterende organisatie: voortbouwend op de eerste 2 stappen verkennen we de systemen die van een groep luisterende mensen ook effectief een luisterende organisatie maakt.

Doelgroep

Organisatieverantwoordelijken, kwaliteitsverantwoordelijken, ombudsmedewerkers, stafmedewerkers, leidinggevenden, …
Iedereen die wil bijdragen aan het opbouwen van het luisterend vermogen van de organisatie waar ze in werken / die ze leiden.

Lesgever: Corine Jansen

Corine Jansen startte 29 jaar geleden gestart in het communicatievak en heeft jarenlange managementervaring. In september 2009 werd ze Chief Listening Officer bij het REshape Center for Healthcare Innovation  van het Radboudziekenhuis. Sinds eind 2014 werkt ze volledig als zelfstandige.

Corine is actief lid van The International Listening Association (ILA) en is eerste, en tot nu toe enige, Nederlander die het Certified Listening Professional (CLP™) programma volbracht. Begin 2014 studeerde ze af op het onderwerp: ‘Listening to narratives of people who live with medical illness’.  Ze was lid van het bestuur van de ILA als ‘Member at Large Global’ en mocht in 2017 The Business Person of the Year Award in ontvangst nemen. Corine is een graag geziene en veel gevraagde spreken in Nederland en daarbuiten. Zo sprak ze reeds (meermaals) in Israel, Spanje, Belgie, Ierland en Canada. In 2019 werd ze als eerste Nederlander gecertificeerd in het afnemen van het enige wetenschappelijk gevalideerde Luisterassessment.