Inhoud

De navorming wordt opgesplitst in drie sessies die je ook afzonderlijk kan volgen. We bekijken

Hoe gebruiken mijn leerlingen media?

Leerlingen maken voortdurend gebruik van media, ze zijn er dan ook mee opgegroeid. Maar dat betekent niet dat deze ‘digital natives’ die media op de meest efficiënte manier inzetten. Google gebruiken zij instinctief, maar misschien te weinig doelgericht? Met Facebook zijn ze allemaal vertrouwd, maar beseffen ze de risico’s?

De focus in deze sessie ligt op de lessenpakketten die voorhanden zijn om leerlingen wijzer met media te laten omgaan. Je krijgt kant-en-klaar lesmateriaal mee naar huis over online zoekvaardigheden, auteurs- en portretrecht, nettiquette, risico’s op sociale media, ergonomie achter de pc, en sexting.

Hoe gebruik ik media voor mijn leerlingen?

Wist je dat je het beeld van je beamer kan bevriezen, zodat de leerlingen het laatste beeld zien terwijl jij even iets anders bekijkt? Wist je dat je met één sneltoets het beeld kan inzoomen? Wist je dat je filmpjes van internet live in een PowerPointdia kan tonen? Wist je dat leerlingen met hun smartphone kunnen antwoorden? Nee? Begrijpelijk, want wie kreeg ooit uitleg over hoe je een computer écht kan gebruiken in de les?

In deze sessie gaan we heel praktisch aan de slag met de computer. Je maakt kennis met eenvoudige en gratis tools waarmee je je les aanschouwelijker en interactiever kan maken. Ondertussen krijg je een heleboel tips en tricks over lesgeven met de computer: handige sneltoetsen, weetjes, en een basiscursus eerste hulp bij pc- en beamerproblemen.

Hoe gebruiken media mij en mijn leerlingen?

Wij gebruiken voortdurend media, maar tegelijk worden wij ook gebruikt door media. Verschillende partijen hebben er baat bij dat wij klikken op links, verslaafd raken aan sociale media, persoonlijke advertenties te zien krijgen, fake news geloven, onnodige programma’s laten installeren enzovoort.

In deze sessie bekijken we heel concrete en herkenbare situaties waarin media ons willen gebruiken. We analyseren de technieken en de methodes die mediamakers hanteren om ons te overtuigen, of om in de achtergrond gegevens van ons te verzamelen.

Programma

  • Hoe gebruiken mijn leerlingen media? 18 april 2018 van 13u30 tot 16u30
  • Hoe gebruik ik media voor mijn leerlingen? 25 april 2018 van 13u30 tot 16u30
  • Hoe gebruiken media mij en mijn leerlingen? 02 mei 2018 van 13u30 tot 16u30

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs en secundair onderwijs (geen voorkennis vereist).
Wie de volledige navorming volgt, krijgt een attest van ‘junior medialeraar’.

Lesgever

Jasper Wouters 
Docent informatica