Inhoud

Amper 3% van de Vlaamse jongeren tussen 15 en 24 jaar onderscheidt fake news van echt nieuws. Het merendeel geeft aan alleen op de eigen intuïtie af te gaan om te bepalen of nieuws echt is. Facebook, de grootste katalysator van fake news, is de belangrijkste bron voor nieuws voor diezelfde jongeren. Dat Facebook gebruikmaakt van algoritmes en filterbubbles die het nieuwsaanbod bepalen, wordt vaak te weinig beseft. Opgesomde onderzoeksdata vormen de basis van een workshop waarin leerkrachten wegwijs worden gemaakt in de context en groei van fake news, de werking van sociale media zoals Facebook en de mogelijkheden om fake news te ontcijferen. De krijtlijnen van de huidige en de nieuwe eindtermen vormen het kader waarbinnen deze nieuwswijsheid te situeren valt.

Programma

De sessie wordt aangeboden op woensdag 20 februari van 14u. tot 17u. Het is ook mogelijk om deze opleiding te boeken op een pedagogische studiedag voor een minimum van 15 personen.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs

Lesgevers

Clio Jansen Annelore Deprez

Tamara Bollaert
Docent Nederlands