Eenmalige vormingssessie van 3 uur

Elk onderzoek, elk ontwerp start met verwondering en het stellen van vragen. Het is de drijvende kracht binnen onderzoeks- of ontwerpproces en dus essentieel binnen een onderzoekende houding. Deze workshop gebruikt de context van ijs als casus om vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen te stellen en problemen te formuleren. . Deelnemers krijgen inzichten in verschillende soorten vragen: in onderzoekbare vragen en geen onderzoekbare vragen en hoe je van niet-onderzoekbaar kan overstappen naar onderzoekbaar. Een ideale start om je STEM of onderzoeksproject vorm te geven. Deze workshop kreeg in 2015 een Minnaertprijs van de werkgroep Natuurkunde Didactiek.  
Deelnemers ervaren zelf de belangrijkste kernideeën:
•    het belang van verwondering en nieuwsgierigheid als trigger tot onderzoek,
•    het belang van waarnemen om tot een variëteit van vragen te komen,
•    vragen drijven het onderzoeksproces vooruit,
•    sommige vragen zijn onderzoekbaar en andere niet, maar alle vragen zijn interessant.
•    niet onderzoekbare vragen kunnen omgevormd worden tot onderzoekbare vragen door te kijken naar variabelen.

Doelgroep

Leerkrachten wetenschappen en STEM, secundair onderwijs.

Thematische lijn

De jonge makers van morgen

Inhoud

Educatie duurzame ontwikkeling op school.