Alles over deze bijscholing

Inhoud

Volgens schattingen verblijven er in België tussen de 100 000 en 180 000 mensen zonder wettig verblijf. Hun aanwezigheid op het grondgebied is eerder een structureel maatschappelijk gegeven dan een voorbijgaand verschijnsel.  Het ontbreken van een wettig verblijf belemmert sterk hun toegang tot sociale grondrechten en maakt hen extra kwetsbaar voor uitbuiting. Toch zijn zij niet rechteloos.

Hulp- en dienstverleners zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de rechtspositie van deze groep waardoor deze doelgroep er niet altijd in slaagt om haar weinige basisrechten te realiseren.  Wil je deze mensen kwaliteitsvol begeleiden bij het realiseren van hun sociale grondrechten of wil je hen helpen in hun zoektocht naar een (duurzaam) toekomstperspectief, dan is deze vorming ongetwijfeld iets voor jou.

Op deze praktijkgerichte vormingsdag krijg je antwoord op vragen als:

• Wanneer is iemand zonder wettig verblijf?
  • Hoe kan je gezinnen zonder wettig verblijf begeleiden?
  • Mogen wij mensen zonder wettig verblijf helpen?
  • Mogen zij werken of vrijwilligerswerk verrichten?
  • Hebben zij recht op onderwijs en gezondheidszorg?
  • Waarom zijn statistieken over mensen zonder wettig verblijf niet altijd betrouwbaar?
  • Kunnen burgers van de unie hier ook onwettig verblijven?
  • Waarom worden sommigen gedwongen gerepatrieerd en andere niet? Wat betekent regularisatie?

Doelgroep

Medewerkers van middenveldorganisaties, OCMW en gemeente, CAW, Kind en Gezin onderwijsactoren, outreachers… die in contact komen met gezinnen zonder wettig verblijf maar beperkte kennis hebben over deze doelgroep.

Lesgevers

• Geert Matthys: is als docent vreemdelingenrecht en als onderzoeker rond migratiethema’s verbonden aan de Arteveldehogeschool.  Voorheen werkte hij ondermeer voor Vluchtelingenwerk Vlaanderen, het Vlaams Minderhedencentrum, het Oost-Vlaams Diversiteitscentrum en de dienst vreemdelingenrecht van het Vlaams Agentschap Integratie en Inburgering.

Wanneer?

Kiezen uit één van de twee data:

• dinsdag 28 mei 2024
  • of donderdag 30 mei 2024

Telkens van 9u tot 17u.

Schrijf je in voor de vormingdag van 28 mei

Schrijf je in voor de vormingsdag van 30 mei

Kostprijs?

125 euro (inclusief broodjeslunch en documentatiemap)

Als je voor een kmo werkt, kan je (werkgever) een subsidie aanvragen voor deze opleiding uit de kmo-portefeuille van de Vlaamse overheid. Kies voor het thema “bedrijfsstrategie” bij je aanvraag.

Ben je vrijwilliger in de sector? Korting van maar liefst 100 euro!

Stuur eerst een mailtje naar lieselot.vandersypt@arteveldehs.be vóór je je inschrijft.

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?