Basismodule: mentoring en coaching

Verdiepingsmodule: mentoring en coaching

Supervisietraject mentoren


​​Basismodule: mentoring en coaching

Wil jij leren hoe je optimaal studenten uit de lerarenopleiding en beginnende leraren kan begeleiden? Wil je meer zicht op welke rol je als mentor kan spelen binnen een schoolbrede aanvangsbegeleiding? Tijdens deze zesdaagse  (4 volle en 2 halve dagen) basisvorming krijg je een stevige basis mee rond begeleidings- en coachingsvaardigheden waarmee je het leren van jouw studenten en startende leraren kan ondersteunen en versterken.


We focussen op de competenties als mentor zoals het decreet die omschrijft:

  • Ondersteuning van de student tijdens de stage
  • Ondersteuning van de leraar in opleiding (lio)
  • Aanvangsbegeleiding gedurende het eerste jaar
    van de beroepsuitoefening van de leraar.


Concreet komen volgende thema’s aan bod:

  • Diverse coachingsmodellen worden toegelicht en ingeoefend
  • Er worden concrete ideeën meegeven om aanvangsbegeleiding binnen
    jouw school duurzaam vorm te geven of te verfijnen
  • De begeleidingsvaardigheden die je nodig hebt om het coachingsgesprek
    optimaal te laten verlopen worden aangeleerd en ingeoefend.

Doelgroep

De basismodule mentoring en coaching mikt op medewerkers in het onderwijs die zich willen bekwamen als mentor en de verantwoordelijkheid willen nemen voor de begeleiding van studenten uit de lerarenopleiding, de leraren in opleiding (lio) en de aanvangsbegeleiding van beginnende leraren.

Na het volgen van de sessies, het opmaken van een portfolio en deelname aan het assessmentgesprek, ontvangt elke deelnemer een certificaat van mentoring en coaching.

Lesgever

De vorming wordt verzorgd door Sabine De Muynck, docent pedagogische wetenschappen en praktijkbegeleider in de lerarenopleiding, begeleider BOOST (nascholing voor leerkrachten)


Verdiepingsmodule: mentoring en coaching

Wil jij leren hoe je meer uit je coachingsgesprekken met starters kan halen? Wil je graag tools om een antwoord te bieden op vragen over zelfzorg? Ben je op zoek naar een nieuwe insteek om leervragen van starters of studenten aan te pakken? Tijdens deze driedaagse verdieping sta je stil bij die thema's die jou als mentor-coach verder versterken.


We focussen op de competenties als mentor zoals het decreet die omschrijft:

  • Ondersteuning van de student tijdens de stage
  • Ondersteuning van de leraar in opleiding (lio)
  • Aanvangsbegeleiding gedurende het eerste jaar
    van de beroepsuitoefening van de leraar.


Concreet komen volgende thema's aan bod:

  • De reeds geleerde coachingsvaardigheden (zie basismodule) worden verder verfijnd.
  • Er worden handvatten aangereikt om rond zelfzorg bij starters,
    collega's, studenten aan de slag te gaan.
  • De methodiek van intervisie voeren wordt aangeleerd en toegepast tijdens de sessies
    zodat je deze zelf kan aanwenden in de begeleiding van starter.
  • Er wordt ingezoomd op het voeren van moeilijke gesprekken.

Doelgroep

De verdiepingsmodule voor mentoring en coaching richt zich tot mentoren die reeds het certificaat tot mentor hebben behaald. Na het volgen van de sessies en deelname aan een assessmentgesprek ontvangt elke deelnemer een certificaat 'verdiepingsmodule voor mentoring en coaching.'

Lesgever

De vorming wordt verzorgd door Sabine De Muynck, docent pedagogische wetenschappen en praktijkbegeleider in de lerarenopleiding, begeleider BOOST (nascholing voor leerkrachten)


Supervisietraject mentoren

Heb je al enige jaren ervaring als mentor in aanvangsbegeleiding? Ben je op zoek naar verdieping van je leren? Wil je graag samen met collega-mentoren leren uit persoonlijke ervaringen?

Vertrekkende vanuit wie jij bent en wat je doet als mentor, reflecteren we samen, bevragen we elkaar, inspireren we elkaar... zodat iedereen met hernieuwde inzichten terug naar zijn/haar werkplek keert. Samen leren van elkaar staat centraal en tegelijk leer jij ook wat je met supervisie kan doen met jouw starters!

Doelgroep

De bijscholing mikt op mentoren die de basisvorming gevolgd hebben, die midden in de praktijk staan en studenten of (startende) leraren begeleiden en ondersteunen. Max. aantal deelnemers is 8 personen.