Inhoud

De laatste decennia worden zorgvragers meer en vaker geconfronteerd met welvaartsaandoeningen zoals kanker, diabetes type II, hart- en vaatziekten, zwaarlijvigheid, verslavingen of seksueel overdraagbare aandoeningen. Patiënten en cliënten worden uitgedaagd om (ongezonde) leefgewoonten aan te passen: gezonder eten, meer bewegen, niet meer roken, minder drinken, veilig vrijen ... In dit veranderproces speel je als hulpverlener een belangrijke rol. We leren je daarom hoe je motivatie en weerstand kan hanteren als krachtig instrument en de zorgvrager kan begeleiden in het proces naar actieve verandering.

Programma

  • Dag 1: Motiverende gespreksvoering: belangrijke concepten en principes
  • Dag 2: De preparatiefase - precontemplatie en contemplatie: is de patient aan verandering toe?
  • Dag 3: De actiefase – beslissing en actieve verandering: hoe pakken we verandering aan?
  • Dag 4: Relapspreventie – consolidatie en herval: hoe kan hervan vermeden worden?

Doelgroep

Hulpverleners in de gezondheidszorg en sociaal-agogisch werkveld, die gedragsverandering bij anderen ondersteunen.

Lesgever

Debbie Van de Putte, docent communicatie- en sociale vaardigheden Arteveldehogeschool

Vorming op maat

Ben jij (of je team) geïnteresseerd in een vorming rond motiverende gespreksvoering, maar is de aangeboden formule niet afgestemd op jouw noden of mogelijkheden, of die van je organisatie? Neem dan gerust contact op. Zo kunnen we kijken hoe we in overleg een vorming op maat kunnen aanbieden.