Of je nu begeleider bent, baliemedewerker, verpleegkundige, projectleider of manager, opleider, teamleider, coach ... je komt lastige mensen tegen. Zwijgzame mensen, negatievelingen of klagers, bemoeials, betweters of parasieten, grappenmakers of agressieve mensen, bullebakken, dwarsliggers, twijfelaars of manipulators. In elke organisatie lopen zo'n mensen rond. Het is een bonte mengeling. Ze kunnen oud of jong zijn, man of vrouw, allang in dienst of nog maar pas. Vooral als leidinggevende kan je er best voor zorgen dat je ook met deze mensen goed kan omgaan.

Inhoud 

In de opbouw van deze vierdaagse maken we gebruik van de communicatietheorieën van Watzlawick en Rogers, leren we aan de hand van de kernkwadranten van Daniel Ofman wat het 'schitterend gebrek' van de ander ons bijbrengt, staan we via Voice Dialogue van Hal en Sidra Stone stil bij welk eigen gedrag soms een uitlokkende factor kan zijn.

We gaan na welke 'good practice' we al ontwikkelden en welke tips hieruit voort vloeien voor elkaar. We voegen hier nog tips aan toe.
We oefenen in omgaan met dit gedrag aan de hand van thema's en structuren van Themagecentreerde Interactie, casusbesprekingen, en psychodrama.

Programma 

In deze vierdaaagse word je uitgedaagd om de lastigaards niet te mijden, maar ze te leren begrijpen. We gaan op zoek naar wat je ze jou, het team, of de organisatie te bieden hebben. We staan stil bij volgende zaken:

  • Wat maakt dat iemand dit lastige gedrag stelt? Iedereen heeft immers 'goede redenen' om zich te gedragen zoals hij/zij zich gedraagt.
  • Wat leer je over jezelf in confrontatie met deze schitterend lastige persoon? Je kunt vaak het meeste leren van mensen waar je een hekel aan hebt.
  • Misschien ben je zelf ook wel lastig voor anderen mensen en hoe kan je er voor zorgen dat men dit jou durft te zeggen?
  • Wat wil bv. de dwarsligger, twijfelaar, betweter zeggen, dat niet zomaar gehoord wordt ? Niemand wil voor zijn eigen plezier de moeilijke van de tent zijn.
  • … en bij wat je als deelnemer zelf nog wil aanbrengen.

Doelgroep 

Werk je in de gezondheids-, sociale of publieke sector? Ben je werkzaam als directeur, hoger kaderlid, stafmedewerker, projectleider, afdelingsleider, teamleider, basiswerker, staflid van een sectorkoepel of -steunpunt of externe advieswerker? Heb jij als doel de samenwerking in je team(s) te stimuleren? Dan behoor je tot de doelgroep van deze module!

Lesgever 

Katrien Boone

Licentiaat in de moraalwetenschappen, TGI-diploma van Ruth Cohn Institute for TCI-International. Opgeleid in systeemdenken, psychodrama en voice dialogue, erkend opleider kernkwadranten. Ervaring in management, als coach en adviseur in het omgaan met diversiteit en stimuleren van interacties.Werkzaam als supervisor in opleidingen, organisaties en teams.