Alles over deze bijscholing

Inhoud

Als we de politiserende rol van het sociaal werk beschouwen als het publiek maken van noden en claims, hoe doen we dat dan? In deze module staat het methodisch handelen van de professional in politiserend werk centraal. Dan gaat het over vragen als: hoe breng je kwesties op de publieke en op de politieke agenda, hoe ontwikkel je een strategie en welke technieken kun je inzetten? Dit handelen is gelaagd.

Het start op microniveau met het handelen van sociaal werkers in de discretionaire ruimte als opstap naar politisering. Het gaat verder op mesoniveau met de politiserende rol van organisaties. We onderzoeken hoe netwerken die rol kunnen versterken. En we bekijken de acties van campagnes en bewegingen op macroniveau met bijzondere aandacht voor de rol van vakbonden.

De module 'Politiserend methodisch handelen', is onderdeel van het postgraduaat 'Politisering in het sociaal werk' en wordt ook als bijscholing voor externen aangeboden.

Aanpak

We verkennen diverse methodes die binnen politiserend handelen kunnen worden ingezet.

• We starten met een praktijkoefening waarin we een handelingskader voor politiserend handelen toepassen op concrete kwesties in de sociaalwerkpraktijk.
  • Politiseren op micro-niveau door de discretionaire ruimte te benutten

De discretionaire ruimte van de sociaal werker moet het mogelijk maken om kleine verzetsacties te kunnen opzetten. Die stellen opgelegde structuren en regels in vraag en kunnen de belangen van de doelgroep beter dienen. Dit klein verzet vormt vaak de opstap naar politiseren op een bredere schaal.

• Politiseren op meso-niveau: netwerkvorming en de rol van boundary spanners

Politiseren vraagt steun van de organisatie op papier en in de praktijk. Een goed uitgebouwd netwerk kan ervoor zorgen dat kwesties gebundeld worden en sterker op de voorgrond komen en politiserende praktijken meer slagkracht krijgen. Sleutelfiguren binnen en buiten de organisaties kunnen hierin een cruciale rol spelen (boundary spanners).

• Politiserend op macro-niveau: sociale beweging – sociale actie uitbouwen

Hierbij worden de verschillende fasen van een sociale beweging geanalyseerd. Daarnaast krijgen we de concrete stappen in het uitwerken van een sociale actie aangeleerd.

• Belangenbehartiging door samenwerking met vakbonden in de 21e eeuw

Hoe kunnen individuele veldwerkers, vaak uit kleine organisaties, hun krachten te bundelen via de samenwerking met vakbonden? Hoe kunnen vakbonden anticiperen op de kwesties die de werknemers binnen de ruime sociale sector aanbrengen?

Evaluatie - werkstuk

In een presentatie vertalen de deelnemers de inzichten en vaardigheden uit deze module naar de eigen praktijk of een concrete praktijk in het sociaal werk. De presentatie wordt gevolgd door een bevraging en discussie met de deelnemers en docenten.

Deelnemers aan de bijscholing hebben de keuze om al dan niet deel te nemen aan de evaluatieproef.

• Wie de bijscholing volgt, zonder deel te nemen aan de proef, verwerft een attest van deelname.
  • Wie slaagt voor de proef, verwerft een certificaat van bijscholing.

Het certificaat van bijscholing geeft recht op een vrijstelling voor het gelijknamige opleidingsonderdeel voor wie binnen de drie jaar het postgraduaat volgt.

Lesgevers

Bart Van Bouchaute (Arteveldehogeschool), Joris Decorte (UGent), Rudi Roose (UGent), Andy De Brabander (Howest) met medewerking van Pascal Debruyne (Odisee Hogeschool).

Wanneer?

• 9 november 2023
  • 23 november 2023
  • 7 december 2023
  • 21 december 2023
  • Optioneel 18 januari 2024 examen: presentatie werkstuk

Waar?

Campus Howest

Kostprijs?

400 euro

Vragen?

Wil je kennis maken met Artevelde Academy?

Het aanbod van Artevelde Academy verruimt jouw kennis en versterkt je in je huidige beroepspraktijk. Kies je voor een bijscholing, tweede bachelordiploma of postgraduaat? Blijf op de hoogte van onze infomomenten en andere activiteiten die je helpen bij het kiezen van jouw toekomstige opleiding.

Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?