Inhoud

Je zal je programmeerkennis in de praktijk toepassen op verschillende programmeeromgevingen.
In hun vrije tijd kunnen jongeren aan de slag met deze programmeertalen in organisaties als ‘coderdojo’, ‘CodeFever’, ‘codecity’,… Dit onderdeel kadert ook in STEM.

Het doel van met verschillende programmeertalen te werken is duidelijk te maken dat het niet gaat om de programmeertaal zelf, maar eerder om de logische structuren die belangrijk zijn bij het programmeren.

We zullen ons richten op Lego Mindstorms, Scratch, Micro:Bit en Arduino. Bij de eerste drie programmeeromgevingen wordt met blokken gewerkt die instructies geven aan respectievelijk een robot, een avatar en elektronische schakelingen. Deze zijn door hun grafische ontwikkelingsomgeving gelijkend en vrij eenvoudig. Bij Arduino komt niet alleen programmeren maar ook een stukje technologie aan bod bij het ineensteken van de uitvoerapparaten. De code is gebaseerd op de programmeertaal C++.  De programmeeromgeving is minder visueel en daardoor op het eerste zicht iets minder gemakkelijk. Het leunt meer bij de realiteit van het programmeren.

 

Programma

De bijscholing bestaat uit twee verschillende contactmomenten.

 

Doelgroep

Iedereen die geïntresseerd is in programmeren en/of inspiratie zoekt voor STEM-projecten.