Waarderend leidinggeven in verandering
Succesvol innovatief veranderen
Leadership based on strengths

Inhoud

Om te innoveren is verandering een noodzakelijk goed. Anders kapten we nu nog ijsblokken uit de Noordpool om ons voedsel koel te houden. Hoe innovatief veranderen vanuit een goeie dynamiek en positieve energie, dat is de hamvraag !

Deze masterclasses bieden inzicht in de sleutels van een veranderproces:

  • hoe zin en betekenis geven aan een noodzakelijk veranderproces ?
  • hoe ontwikkel je een collectieve visie met een grote mix van stakeholders ?
  • wie moeten we wanneer betrekken in het proces en hoe pakken we dit aan?
  • hoe zorgen we voor meer gedragenheid binnen gans de organisatie ?
  • hoe houden we de dynamiek van het moment vast, ook als het proces lang duurt ?
  • hoe geven we vorm aan een nieuwe organisatiecultuur met een maximum aan participatie ?

Het doel van deze masterclasses is inzicht geven in een nieuwe manier van leidinggeven doorheen veranderprocessen. Appreciative Inquiry for Change Management is een andere manier van kijken, leidinggeven, ondernemen, aan duurzame innovatie en organisatie ontwikkeling doen. Waarderend leidinggeven vanuit de sterktes van het systeem, is een aanpak die werkt, vooral in tijden van verandering.

We bieden jou een blik op deze vernieuwende aanpak, mét getuigenissen van succesverhalen, een praktisch stappenplan, en toepassing op concrete change cases die uit de groep komen.

Opbouw:

  • Module 1: de succesfactoren van een transformatieproces leren zien in de eigen verandercontext.
    ​Delen van successen en uitdagingen. Begrippen als organisatiecultuur, collectieve visie en strategie, stakeholder management, win-win, voice of customer, problem solving versus co-creatie, participatie en communicatie, draagvlak, transformeren versus veranderen, change management, verbeterprocessen, quick wins, consolidatie, empower, buy-in, succesindicatoren, komen aan bod.
  • Module 2: waarderend veranderen en leidinggeven.
    ​Kennis maken met Appreciative Inquiry als zienswijze om organisatie ontwikkeling en transformatie te faciliteren in de eigen organisatie. Alle stappen van het transformatieproces worden toegelicht vanuit de praktijk. Begrippen als organisaties als levende systemen, onderzoekend leidinggeven, de kracht van converseren en vraagstellen, storytelling, leidinggeven vanuit sterktes, deficit versus asset based thinking, generatieve communicatie, positive change, komen aan bod.
  • Module 3: change case studies uit de groep.
    Vanuit ervaringsleren gaan we samen aan de slag met concrete cases uit de groep. We leren de succesfactoren en uitdagingen van een real-life case onderzoeken om zo te komen tot nieuwe perspectieven op transformeren, organiseren, en leidinggeven.

Werkvormen

  • We gaan co-creatief te werk met de groep en delen inzichten uit eigen concrete cases.
  • Alle methodes en zienswijzen die worden aangebracht zijn direct gelinkt aan de praktijk.
  • De groep is leergroep en sparring partner voor aangebrachte study cases.

Doelgroep

Alle leidinggevenden die met verandering te maken hebben, uit : Kmo’s + publieke sector, NGO’s, social profit (CEO’s, Afdelingshoofden, Managers, Eigenaar-ondernemers,…)

Lesgever

Ilse Rasschaert

  • Post-Master in Organizational Development and Change, at the University of Leuven (KUL Belgium) and the Case Western Reserve University of Cleveland (US Ohio)
  • Post-Master in Service Marketing at the University of Toulouse (France)
  • Master in Linguistics, Roman Languages, at the University of Ghent (French, Spanish, Portuguese)
  • Change consultant and facilitator (KMO’s, industrie, familiebedrijven, social profit, netwerkassociaties, publieke organisaties) – Organizational Development through participative inquiry. See Linkedin Profile and websites : www.irasschaert.com, www.sameninverandering.com
  • 20 years of experience within diverse business environments, both as a manager/director and as a consultant
  • Change&Innovation Lecturer at the Artevelde University for Applied Sciences, Ghent

Fascinated by the way people are organizing their work together through interaction and conversations, and thus change constantly their organization and the outside world. Words create worlds ! The change is between the noses ! (Ron Fry & David Cooperrider CWR University Cleveland)