Vragen

Experten uit de media- en reclamesector tonen je de nieuwste technologieën en delen hun storytelling skills. Een must voor net afgestudeerde en (freelance) journalisten, communicators en content makers, en andere storytellers die zich digitaal willen verdiepen.

Het lessenrooster ontvangen of vragen stellen kan bij Petra Beeckx terecht op petra.beeckx@arteveldehs.be of 0486 966 842

  1     Digital storytelling 

Zonder een logisch opgebouwd verhaal, geen likes of comments. Het komt er online op aan om de aandacht in 'a split second' te trekken én vast te houden. 

  • Wat maakt een verhaal relevant en spannend? 
  • Hoe begin je aan een storyboard? ​
  • Hoe vertaal je die structuur naar digitale media? 
  • Welke verhalen willen online mediagebruikers delen? 
  • Hoe bouwen merken aan een verhalenuniversum? 

    Na deze eerste module heb je de bouwstenen voor een storyboard in handen. Onder andere VRT, Chase Creative en VPRO geven inkijk in hun storytelling strategieën.

     

    2    Online publicatie 

    Een sterk verhaal is de basis, maar onderschat online presentatie niet. Met enkele tactieken die je als content creator zelf kan beheersen, stijgt je bereik.

    • Wat kunnen metrics je over je doelpubliek vertellen? 
    • Welke online copywriting technieken zorgen voor engagement? 
    • Met welk doel zet je de verschillende social media in?
    • Hoe beeld en tekst samen publiceren op Facebook, Instagram en YouTube?
    • Wat komt er kijken bij community management? 

    Na deze module heb je de optimalisatietechnieken voor online content beet. Onder andere reisblogger Niel Van Herck verheldert zijn aanpak bij zijn award winning blog en socials.

     

    3     Digital content creatie 
    Een digital storyteller heeft een waaier aan skills. Van bedenken, tot opnemen, tot monteren tot interactiviteit in online verhalen toepassen. 
    •    Welke storytelling aanpak werkt bij tekst, beeld, audio, (360) video, datavisualisatie, influencers, VR, AR en bots?
    •    Hoe maak ik met mijn smartphone kwalitatieve opnames? 
    •    Hoe start ik een video- of audioproject in Adobe CC?
    •    Welke basis After Effects maken je video socialproof? 
    •    Hoe denk ik audience first en volg ik het creatieproces op? 
    Na deze module, die bestaat uit lessen, online montage tutorials en eigen opdrachten, mag je jezelf stilaan digital creative noemen. De experts van Chase Academy, en andere specialisten, nemen je bij de hand.

    Je gaat ook individueel en in groep aan de slag met een externe content case. Je doorloopt het hele proces: briefing, brainstorm, pitch, uitwerking en presentatie. 

     

    4     Digital creative 
    Enkel op organic reach mikken is vandaag niet aangeraden. De tijd en budget die je aan creatie spendeert, laat je pas renderen als je ook aandacht besteedt aan promotie. Niet alleen door ads aan te maken, en posts te sponsoren, maar ook door influencer marketing bijvoorbeeld.

    • Hoe ga je te werk bij social advertising? 
    • Welke parameters en content keuzes bepalen het succes van je campaigns? 
    • Wat is een kwalitatieve target audience?    
    • Op welke manier  werk je best samen met infuencers?
    • Hoe kan je jezelf als creative in the picture zetten?

    Na deze module ben je veranderd: in je hoofd zit een digitale mind- en skillset klaar en je hebt enkele creaties in handen om aan de arbeidsmarkt te tonen. Het is tijd om die in de praktijk te gaan inzetten. 

     

    ​5     Stage (start ma 6 jan of ma 4 mei, 6-10 weken)
    Op een plaats naar keuze duik je minimum 6 en maximum 10 weken de praktijk in. In een digitale journalistiek-redactionele, productioneel-audiovisuele of communicatieomgeving. Je keuze bepaalt in welke skills je je wil verdiepen. 
    •    De opleiding heeft contact met 100-tal bedrijven, die aangevuld kunnen worden door jouw suggestie. We hechten daarbij belang aan kwalitatieve inhoudelijke ondersteuning, voldoende leerkansen en fun. 
    •    Stage volgen bij je huidige werkgever is mogelijk.
    •    Als je werkt of nog een andere studie volg, is deeltijds stage lopen en dus de periode spreiden mogelijk, in overleg met de stageplaats.
    Na de stagemodule ligt jouw digitale droomjob binnen handbereik. Aan het einde van het academiejaar heffen we het glas op jouw prestaties. 

    Gastdocenten van vorige edities

    Niel Van Herck (Tjoolaard, BE)
    Tim Verheyden (VRT, BE)
    Cor Hospes (Merkjournalisten, NL)
    Sofie Willems (BE)
    Domien Huyghe (BE)
    Filip Fastenaekels (VRT, BE)
    Tim Vanhaecke (Chase, BE)
    Marijn Carton (Chase, BE)
    Sacha Claes (Chase, BE)
    Maarten Lambrechts (BE)
    Klasien van de Zandschulp (NL)
    Eva Moeraert (BE)
    Wim Forceville (BE)

    semester 1 van 2020-2021: start lessen op ma 28 september 2020 & start stage ma 4 jan 2021
    semester 2 van 2020-2021: start lessen op ma 25 januari 2020 & start stage op ma 3 mei 2021

    infodagen: za 25 april van 10u-17u en woe 2 september van 15u-20u op campus Kantienberg

    • Je volgt 11 aaneensluitende weken les op maandag en dinsdag van 10u.00 tot 17u.00. 
    • We dagen je uit met online bewerk- en montagetutorials en individuele opdrachten. Houd dus 1 dag / week voor zelfstudie vrij.
    • In de schoolvakanties rusten we even uit: herfst- en kerstverlof voor semester 1, krokus- en paasvakantie voor semester 2. 
    • Er is geen eindexamen, wel opdrachten tijdens de modules met tussentijdse deadlines.  Een tweede examenkans is mogelijk. 
    • De opleiding bedraagt 27 studiepunten en bestaat uit 5 modules.
    • Afstuderen doe je aan het einde van het academiejaar met een certificaat.

    Word jij student aan Arteveldehogeschool?

    Ben jij geïnteresseerd in een specifieke opleiding of meerdere opleidingen aan onze hogeschool? Of wil je graag op de hoogte blijven van infodagen, workshops en andere activiteiten die je helpen bij je studiekeuze?

    Hou mij op de hoogte

    Wil je graag in contact blijven met onze hogeschool?

    Via onderzoeksprojecten, stages, bachelorproeven en andere samenwerkingen zorgen we voor een duurzame en nauwe relatie met het werkveld. Wil je graag dat we jou ook op de hoogte houden van onze werking en initiatieven?

    Ik wil graag geïnformeerd worden