Postgraduaat

Digital Marketing Communication

Het programma van de opleiding

Wil je meer info over elk vak van deze opleiding?

Raadpleeg de studiegids (ECTS-fiches)

In de studiegids kies je eerst de opleiding en het traject waarover je meer wil weten.
Klik 'Zoeken' en je kan snel naar de inhoud en leerdoelen van elk vak.
 

Digital Marketing Communication Postgraduaat AHS

Kalender avondopleiding Digital Marketing Communication

Kom naar de infosessie op 7 januari! Meld je hier aan.

  • Woensdag 29/01: Introductie + Facebook Ads
  • Woensdag 05/02: Facebook Ads
  • Woensdag 12/02: Google Ads
  • Woensdag 19/02: Google Ads
  • Woensdag 04/03: Google Analytics
  • Dinsdag 10/03: Google Analytics
  • Woensdag 11/03 - Donderdag 12/03 - Vrijdag 13/03: ministage voor wie het programma met stage volgt
  • Maandag 16/03: start van de stageperiode
  • Woensdag 18/03: CRO (Conversion Ratio Optimization)
  • Woensdag 25/03: CRO (Conversion Ratio Optimization)
  • Woensdag 01/04: SEO (Search Engine Optimization)
  • Woensdag 22/04: SEO (Search Engine Optimization)
  • Woensdag 29/04: Strategie
  • Woensdag 06/05: Strategie
  • Woensdag 13/05: beoordeling eindwerk - einde van de lessen
  • Vrijdag 26/06: einde van de stageperiode

Wat komt er aan bod?
 

Deze onderwerpen komen aan bod in beide opleidingen: de full contact formule én de avondles formule

1. Google analytics

We leren je hoe je een Google Analytics account goed instelt, hoe je doelen meet en de website van een opdrachtgever als een pro analyseert. We leggen de verbanden met de andere onderdelen van de opleiding zoals de analyse van een advertentiecampagne en hoe je Google Analytics inzet om de conversie van de website te verbeteren.

Dit onderdeel  wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding.

2. Digital advertising (Google ads en Facebook ads)

We geven je een uitgebreide theoretische achtergrond om verstandig met de advertenties aan de slag te gaan en zo een pak geld te besparen. Daarna gooi je de advertentie editor open en ga je zelf aan de slag om reclamecampagnes uit te werken. Online marketeers die dagelijks met deze tools werken, leren je de knepen van het vak: van het schrijven van een goede advertentie tot het optimaliseren van een lopende reclamecampagne.

Dit onderdeel wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding en door gastdocenten die dagelijks advertentiecampagnes beheren.

3. Search Engine Optimization (SEO)

Je leert hoe je een goede inschatting maakt van de huidige sterktes en zwaktes van een website op het vlak van SEO en we tonen je tot in de puntjes hoe je webpagina’s optimaliseert voor een hoge ranking in de Google zoekpagina’s. Je verkent uitgebreid allerlei tools (zoals de Google Search Console) die je helpen bij SEO-analyses. Jij bewijst je nieuwe SEO-vaardigheden door een studie uit te voeren voor de opdrachtgever van je eindwerk.



Dit onderdeel wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding en gastdocenten die hierin gespecialiseerd zijn.

4. Conversieoptimalisatie (CRO)

Hoe kan je een website verbeteren om er meer doelen mee te bereiken, meer te verkopen bijvoorbeeld? In dit onderdeel bestuderen we de elementen van een web- en landingspagina die van belang zijn voor een goede conversie. We analyseren webpagina’s met de heatmaps van Hotjar en we gebruiken deze kennis om aanbevelingen te doen voor de website van een opdrachtgever. Dit onderdeel wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding en door gastdocenten die gespecialiseerd zijn in conversie-optimalisatie.

5. E-mail marketing en automation

Hoe werk je goede drip e-mail campagnes uit die je volledig automatiseert? En met welke tools ga je het best aan de slag? We bekijken in het bijzonder de mogelijkheden die Mailchimp en Hubspot bieden.

Dit onderdeel wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding, Hubspot specialisten en door gastdocenten die gespecialiseerd zijn in e-mail marketing.

6. Digitale marketingstrategie

In dit onderdeel analyseren we een organisatie en de omgeving waarin ze opereert, we bestuderen de customer journey en de touchpoints met de klant en we werken een digitale marketingstrategie uit. Hierin leggen we het verband met alle voorgaande onderdelen van deze opleiding.

Dit onderdeel wordt gegeven door de vaste docenten van de opleiding, digitale strategen en gastdocenten die gespecialiseerd zijn in digitale marketingstrategie.

Waar kan je allemaal stage lopen?

De stage is een belangrijk onderdeel van deze opleiding, we hechten er dan ook veel belang aan dat iedere deelnemer op een goede stageplaats terecht komt.

Stages vinden plaats bij (digitale) marketing bedrijven als:

Of je leert de job bij start-ups of scale-ups die sterk staan in digitale marketing zoals Kadonation, Vakantieveilingen of Now Jobs.

Ook grote bedrijven zoals Estée Lauder, Coca-Cola en AXA hebben stageplaatsen voor onze deelnemers.

We moedigen alle deelnemers aan om een stage te zoeken in het buitenland, bijvoorbeeld bij Nederlandse bedrijven. Dit is een bijzondere ervaring waar je op alle vlakken bijzonder veel van leert. Zo hebben we al stages in Nederland en zelfs in Vietnam gehad.

Je kan ofwel een stageplaats kiezen uit een lijst, ofwel zelf een bedrijf voorstellen. In dit laatste geval kijken we er wel streng op toe dat je op de stageplek een goede begeleiding kan krijgen van ervaren digitale marketeers, zodat jij kan leren van hen en niet omgekeerd.

In de databank met stageplaatsen kan je de verslagen van je voorgangers lezen en ook het oordeel van onze begeleidende docenten over de stageplek. Zo kan je een goede keuze maken.

 

Het eindwerk

Er zijn geen examens in deze opleiding, maar wel een individueel eindwerk dat je indient net voor je aan de stage begint.

Voor dit eindwerk kies je een opdrachtgever voor wie je een digitale marketingstrategie uitwerkt. Deze opdrachtgever kies je zelf, bijvoorbeeld een ondernemer uit je omgeving, je werkgever of een organisatie waarvoor je vrijwilligerswerk doet.

Voor deze organisatie bestudeer je de website met Google Analytics, je werkt een Google en Facebook Ads campagne uit, je doet aanbevelingen om de conversie en de Google posities van de webpagina’s te verbeteren en je werkt ten slotte een digitale marketingstrategie uit. Dit alles bundel je in een rapport met analyses en aanbevelingen voor deze ‘klant’.

Op dit document/presentatie baseren de docenten zich om punten toe te kennen voor deze opleiding.

We hanteren voor de full contact formule een heel eenvoudig schema van telkens 3 dagen per week (woensdag, donderdag & vrijdag):

Week 1: Introductie tot de digitale marketing (1 dag) en Facebook Ads (2 dagen)

Week 2: Google Ads (3 dagen)

Week 3: Google Analytics (3 dagen)

Week 4: Praktijkweek digital advertising bij een stagebedrijf

Week 5: Search Engine Optimization (SEO) 3 dagen

Week 6: Conversion Rate Optimization (2 dagen) en Digitale marketing strategie

Week 7: Start stage van 10 tot 12 weken - Terugkomdag (vrijdag): Marketing Automation

Week 8: Terugkomdag  E-mail marketing en leadgeneration

Week 9: Terugkomdag: presentatietechnieken & coachingdag eindwerk

Week 10: Terugkomdag: Google Tag Manager, Data Studio, Case Pinterest

Week 11: Terugkomdag: Workshop Digitale Marketing Strategie

Week 12: Terugkomdag: Affiliate Marketing & workshop chatbots

Week 13: Terugkomdag: verdieping SEO

Week 14: Terugkomdag: Presentatie eindwerk jury

Week 15: Terugkomdag: Programmatic Advertising

Week 16: Terugkomdag: Community building - Video Marketing

Week 17: Terugkomdag: Case LinkedIn - Casestudy Influencer Marketing

Week 18: Terugkomdag: Copywriting voor het web