De voertaal in bijna alle internationale bedrijven en organisaties? Dat is Engels! Om het te maken als communicatieprofessional, moet je het marketingjargon dus dus ook in die taal beheersen. De opleiding Bachelor in het communicatiemanagement speelt daarop in met het 'United Branded Nations'-project, waarin studenten een fictief land verzinnen én aanprijzen in het Engels. 

Het project

In het UBN-project wordt van studenten verwacht dat ze op basis van een aantal ‘limiting factors’ hun eigen fictief land gaan ‘branden’. Onze fictieve wereld bestaat uit tien landen met elk hun eigen specifieke kenmerken.

De studenten worden zo geconfronteerd met een hele reeks uitdagingen.

  • Ze geven een identiteit aan hun land (infographic, national anthem, vlag …) en bepalen DNA en visie.
  • Ze creëren hun eigen nationaal product en passen hierbij de marketing mix toe.
  • Vervolgens gaan ze buiten hun eigen grenzen een marketing persona zoeken in één van de andere landen. Ze stippelen een customer journey uit voor deze persona.
  • Interne en externe communicatie komen aan bod wanneer ze een advertentie opstellen, een nieuwsbrief schrijven, sociale media gebruiken …
  • Als kers op de taart wordt dit alles gebundeld in een door henzelf ontworpen website. Deze websites vinden dan hun plekje in de algemene UBN-website.

Het event

Op donderdag 29 maart, vanaf 17.30 u., vindt de slotceremonie plaats. De organisatie hiervan is in handen van onze MOCOMA-studenten binnen het kader van hun lessen event.

Die avond worden vier verschillende prijzen uitgereikt:

  • Peers: voor het land dat door de andere landen is verkozen als beste project.
  • UBN: uitgereikt door de UBN verantwoordelijken Jan en Chris, aan het land dat volgens hen het best tegemoet komt aan de criteria die UBN heeft vooropgesteld.
  • Alumni: uitgereikt door afgestudeerde winnaars (edities 2014-2015 en 2015-2016), die als ervaringsdeskundigen hun favoriet land in de bloemetjes zetten.
  • Professionals: deze prestigieuze prijs wordt toegekend door de jury, bestaande uit collega’s die zowel communicatie- als creatieve vakken (zoals grafische vormgeving, webdesign …) en taalvakken geven. Hij gaat naar het land dat het best tegemoet is gekomen aan de verschillende communicatie-uitdagingen en dat blijk geeft van een scherpe creatieve geest en een rijk taalgebruik.

Bekijk hier de foto's van het event

De winnaar

Ironhedge, het land van Evy Dermaut en Sara Leysen, oogstte veel lof. Zij werden verkozen tot winnaars en kregen het begeerde TROTS-certificaat uitgereikt. "Ironhedge sprong eruit vanwege hun ironische gevoel voor humor en uitstekende oog voor detail. Ze creëerden een mooie combinatie van sterke en consistente branding."

De prijs van de peer jury ging ook naar Ironhedge, de UBN prijs ging naar Ancrath en de alumniprijs naar Furan.

Studenten communicatiemanagement promoten hun eigen fictief land Ironhedge

 

Lees het nieuwsartikel