Internationalisering

Internationalisering is meer dan mobiliteit. Maar wat betekent het precies? Door in te zetten op sterke internationale relaties op vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening bouwen we een krachtig netwerk op. Hierdoor kan Arteveldehogeschool kansen bieden aan studenten en medewerkers om zich te ontwikkelen in een internationale context.

Internationale studenten aan een wereldkaart

Visie en beleid

Bij Arteveldehogeschool definiëren we internationalisering als: 

Een weloverwogen proces om een internationale, interculturele of globale dimensie te integreren in het doel, de activiteiten en de uitvoering van postsecundair onderwijs, om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek voor alle studenten en personeel te verbeteren en om een belangrijke bijdrage te leveren aan de samenleving (De Wit et al., 2015).

Internationalisering is daarmee een proces met drie dimensies:  

  • de internationale dimensie, gericht op verschillende landen;  
  • de interculturele dimensie, gericht op diversiteit en verschillende culturen;  
  • en de mondiale dimensie, gericht op het grotere geheel, globaal.  

Het is niet alleen een zaak van de dienst Internationaliseringsbeleid of bepaalde ankerpunten, maar van alle betrokkenen, intern en extern. Internationalisering is een holistisch gegeven. Het beïnvloedt alle processen. Het is een transversaal vraagstuk dat zich in de hele organisatie afspeelt, zowel verticaal als horizontaal. Het is de motor voor onderwijs, onderzoek en dienstverlening en mag niet herleid worden tot enkele diaspora. Een transversale (samen)werking over de diensten heen in nauwe samenwerking met de vijf expertisenetwerken achten we hierin belangrijk.

Verder is Internationalisering een cultuur. Het is een samenlevingsdynamiek die tot uiting komt in de strategie, de structuren, het onderwijs, het onderzoek, de dienstverlening, het personeelsbeleid en de verschillende partnerschappen van de hogeschool. Elke activiteit wordt bekeken vanuit een internationale en interculturele mindset, doordrongen in onze hernieuwde organisatiestructuur.

Naadloos aansluitend zien we internationalisering binnen het hoger onderwijs als: 

Het bewuste proces van integratie van een internationale, interculturele of mondiale dimensie in de doelen, functies en uitvoering van postsecundair onderwijs, om de kwaliteit van onderwijs en onderzoek voor alle studenten en medewerkers te verbeteren en om een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving (Jane Knight, in het Integrated Policy Plan Internationalization (GBI) 2014-18). 

Internationale studenten opdracht

Ons internationaliseringsbeleid

Deze definiëring belicht in het bijzonder de vier concrete aspecten waarmee Arteveldehogeschool rekening houdt in de uiteenzetting van ons internationaliseringsbeleid: 

  1. Het vooronderstelt inzetten op internationalisering als een transversaal thema dat leidt tot bewuste keuzes, doelgerichte financiering en concrete acties;
  2. Het is geen doel op zich, maar als een belangrijk middel om de kwaliteit van onderwijs, dienstverlening en onderzoek te verbeteren;
  3. Het is een proces waarbij alle medewerkers en studenten betrokken zijn;
  4. Het beoogt een zinvolle en duurzame bijdrage te leveren aan de samenleving en de maatschappelijke uitdagingen die zich lokaal en mondiaal stellen.

Internationale ervaringen voor studenten en docenten

Voor studenten

Als student van Arteveldehogeschool krijg je in zo goed als elke opleiding mogelijkheden om internationale ervaringen op te doen, zowel door een gedeeltelijke studie of stage in het buitenland als door internationalisering @ home. 

We bieden intussen vijf opleidingen volledig in het Engels aan: 

  • International Business Management 
  • International Communication Management 
  • International Graphic and Digital Media 
  • International Journalism 
  • International Organisation and Management 

De bacheloropleidingen Bedrijfsmanagement en International Communication Management bieden ook COIL of Collaborative Online International Learning aan. Een Belgische docent verbindt zich met een docent uit het buitenland. Samen formuleren ze enkele leerdoelen waar je met je internationale collega-studenten op kan werken. Op het einde van het project wissel je ervaringen uit.

Voor docenten

Elk jaar zijn er docenten die in het buitenland gaan lesgeven, medewerkers die internationale congressen bijwonen of aan 'job shadowing' gaan doen bij een van onze buitenlandse partners. En natuurlijk ontvangen we elk jaar heel wat buitenlandse collega's in Gent.

 

internationale studenten brainstorm

Internationaal netwerk

Arteveldehogeschool beschikt over een ruim netwerk aan partnerinstellingen, binnen en buiten Europa, om waardevolle uitwisselingen tot stand te brengen.

Strategische allianties buiten Europa

Uit het netwerk van instellingen in landen die geen deel uitmaken van de Europese Unie, koos Arteveldehogeschool voor een strategische samenwerking met vijf partnerlanden, de 'strategische allianties':

  • Ecuador 
  • Canada 
  • China 
  • Zuid-Afrika 
  • Vietnam
Student in lokaal stelt een vraag
Studenten international office

 

We kiezen bewust voor partnerships die veelomvattend zijn, zodat beide partijen zo veel mogelijk uit de internationale samenwerking halen: 

  • wederzijdse mobiliteit van studenten en personeel 
  • gezamenlijke programma's 
  • samenwerking in zowel onderzoek als dienstverlening 
  • de verdere uitbouw van een wereldwijd netwerk 

UP University

UP University is een alliantie van 10 universiteiten en hogescholen die strategisch gepositioneerd zijn in middelgrote steden (geen hoofdsteden), verspreid over de vier windstreken van Europa en diep ingebed in hun regionale ecosystemen. We zijn verenigd in een gedeelde missie, namelijk het cultiveren van Responsible Living for the Next Generations.

  • Arteveldehogeschool – België
  • Fachhochschule Münster – Duitsland
  • HAN Hogeschool – Nederland
  • IMC Krems Hogeschool – Oostenrijk
  • Oulu Hogeschool – Finland
  • Vic Universiteit - Central University of Catalonia – Spanje
  • Vasile Alecsandri University of Bacau universiteit – Roemenië
  • University Del Piemonte Orientale universiteit – Italië
  • DOBA Business School– Slovenië
  • UNIKO Universiteit in Korçé – Albanië
  • KROK Universiteit – Oekraïne (Associatiepartner)
een banner met de tekst "responsible living for the next generations? That's UP University."

Op vlak van schaal en populatie ondersteunen de tien UP consortiumpartners meer dan 125.000 lerenden per jaar, met 3.000 tot 30.000 lerenden per individuele instelling. Samen bieden we een uitgebreide waaier aan opleidingen gaande van EQF niveau 5 tot niveau 8, zodat een volledig academisch traject gecreëerd wordt voor studenten, maar ook voor startend academisch personeel dat een doctoraat wil behalen. Ondanks ons uitgebreide aanbod aan exacte wetenschappen is de meerderheid van onze studenten ingeschreven in opleidingen in de sociale en gedragswetenschappen. De ruime waaier aan opleidingen binnen het UP consortium worden aangeboden in 13 verschillende talen bovenop het Engels. Deze diversiteit is een meerwaarde om meertaligheid en taaloverschrijdende vaardigheden te verwerken in de leervaardigheden.

UP University heeft als missie het cultiveren van Responsible Living for the Next Generations. Binnen de 3 SDG domeinen (3, 11 en 12), zal ons consortium burgers, waaronder studenten, medewerkers en regionale stakeholders, opvoeden en in staat stellen de sociale verantwoordelijkheid te nemen om huidige en toekomstige uitdagingen aan te gaan.

Door deze emancipatie zullen we burgers in staat stellen om bij te dragen aan betere perspectieven voor hun regio's en de gemeenschap en een positieve nalatenschap te creëren voor toekomstige generaties.

De veelbelovende combinatie van geografische evenwicht, gevarieerde expertise, vaardigheden en hulpbronnen binnen ons consortium zal collectief onze gedeelde missie voortstuwen.

een kaart van Europa waar meerdere hogescholen op staan aangeduid

Door gemeenschappelijke Europese waarden en richtinggevende kaders, speelt UP University een centrale rol in het vormen van een generatie van burgers die niet alleen academisch gevormd zijn, maar ook sociaal voelend en verantwoordelijk. Bij UP University laten we ons leiden door:

Gelijkheid, diversiteit en inclusie: We streven naar gelijke kansen tot participatie en ontwikkeling voor elk UP lid, ongeacht identiteit en mogelijkheden. Onze geografische spreiding en de integratie van een hogeronderwijsinstelling uit de westelijke Balkan en Oekraïne (geassocieerd) tonen onze intentie om studenten, medewerkers en Quintuple Helix-stakeholders uit EU grenslanden in onze virtuele, blended en fysieke activiteiten te betrekken en om excellentie te bevorderen in hoger onderwijs over het hele Europese continent.

Duurzaamheid en verantwoordelijkheid: UP University zet zich in om de omgevingsimpact, sociale en economische impact van al haar acties nauwkeurig te evalueren, en te verzekeren dat ze positief bijdragen tot het welzijn van huidige en toekomstige generaties.

Mensgerichte en holistische benadering: UP University plaatst de noden, ervaringen en het welzijn van onze studenten, medewerkers en stakeholders uit het Quintuple Helixmodel voorop tijdens het besluitvormingsproces. We erkennen de onderlinge verbondenheid van onderwijs, onderzoek, regionale samenwerking en sociale impact, we bevorderen grondige oplossingen voor regionale uitdagingen.

Vooruitstrevende en ondernemende mindset: Geëngageerd voor continue verbetering gebaseerd op datagedreven inzichten en diepgaande 360° feedback, empowert de vooruitstrevende mindset van UP University studenten, medewerkers en Quintuple Helix-stakeholders. Samen omarmen we een onstuitbare gedrevenheid om uitdagingen aan te pakken en waarde te creëren door weerbaarheid, veelzijdigheid en constante innovatie.

Ons team