Kwaliteit

Als organisatie schrijft Arteveldehogeschool al meer dan twintig jaar lang samen met alle betrokkenen aan een mooi verhaal. Sinds onze start zijn we uitgegroeid van een onderwijsinstelling tot een gedreven expertisecentrum en een warme, professionele hogeschool, die momenteel bestaat uit zo’n 15.000 studenten en 1.500 medewerkers.

Onderwijs, onderzoek en dienstverlening

Via innovatieve en relevante onderwijsvormen leiden we ondernemende en competente professionals op die gegeerd zijn in het werkveld. Dat onderwijs in combinatie met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke dienstverlening, maakt dat we als hogeschool impact hebben op de samenleving. Maar onze ambitie reikt verder: de baseline ‘Dé makers van de wereld van morgen’ geeft uiting aan onze missie om een toekomstgerichte, innovatieve hogeschool te zijn waar grenzen worden verlegd.

Kwaliteitsvol onderwijs

We bieden een evenwichtig uitgebouwd en maatschappelijk relevant opleidingsaanbod dat een nauwe samenwerking met het werkveld realiseert en de juiste profielen aan de arbeidsmarkt aflevert.

Het opleidingsaanbod van Arteveldehogeschool bestaat momenteel uit 22 professionele bacheloropleidingen (waaronder vijf Engelstalige bacheloropleidingen), tien graduaatsopleidingen en vier bachelor-na-bacheloropleidingen. Daarnaast is er een wisselend aanbod van postgraduaten, bijscholingen en studiedagen – wat staat voor ongeveer 275 initiatieven.

Door ons aanbod voor levenslang leren uit te breiden en te bundelen onder het nieuwe submerk Artevelde Academy, versterken we onze aantrekkingskracht op professionals. Ook de mogelijkheden voor internationale studenten om aan Arteveldehogeschool te studeren zijn divers.

Mediatheek gevuld met studenten
Onderzoek 3D printing

Maatschappelijke impact via onderzoek en dienstverlening

Wat onderzoek en dienstverlening betreft breiden we onze onderzoeksexpertise uit, bouwen we onze labs verder uit en stimuleren we een onderzoeksdynamiek doorheen de hele hogeschool.

Op die manier verstevigen we de nexus onderwijs-onderzoek en bestendigen we onze maatschappelijke impact via significante onderzoeksprojecten en dienstverleningsopdrachten in onze expertisedomeinen.

Hr-beleid

We zetten in op een duurzaam hr-beleid dat een sterke interne cultuur stimuleert die de waarden en de identiteit van Arteveldehogeschool weerspiegelt. Kortom: wat we willen uitstralen en doorgeven aan onze studenten en partners, moet ook in de eigen organisatie gelden. Gelukkige medewerkers maken namelijk gelukkige klanten.

Medewerkers dragen bij aan de collectieve ambitie van de hogeschool. Samen maken we onze organisatiedoelen. We doen dat met een professionele, gedreven en ondernemende mentaliteit. Kwaliteit en vernieuwing staan altijd centraal. Zo wordt elke medewerker de beste versie van zichzelf. Daarbij hebben we aandacht voor de balans tussen werk en privé; een goed evenwicht tussen een job die voldoening geeft en een privéleven om de batterijen op te laden.

We werken in een motiverende werkomgeving, waarin medewerkers autonomie, betrokkenheid en een gevoel van competentie ervaren.

We werken verder aan een duurzaam hr-beleid voor onderzoek, door onder meer basisomkadering te voorzien, interne kennis- en expertisedeling mogelijk te maken en een relevant professionaliseringsaanbod verder uit te bouwen.

Van job naar loopbaan

We willen werkbaar en kwaliteitsvol werk aanbieden. Daarom besteden we aandacht aan een goede match tussen de talenten van een medewerker en de job van de medewerker, zowel op korte als op lange termijn. Daarnaast streven we naar de creatie van loopbaankansen en willen we ruim kansen geven om nieuwe taken, rollen en verantwoordelijkheden op te nemen. Dat geeft onze medewerkers kansen om te leren, om hun talenten in te zetten en zich verder te ontwikkelen.

Talentmanagement

We schenken als hogeschool veel aandacht aan talentmanagement van onze medewerkers. Gezien worden in je talenten legt de basis voor erkenning en groei. De leidinggevende heeft zicht op de kwaliteiten en talenten van de medewerkers en gaat hiermee aan de slag bij het verdelen van de opdrachten. Daarnaast geeft hij of zij aan op welke manier de medewerker zich verder kan ontwikkelen.

Professionalisering

Vanuit het HRD-beleid bouwen we aan een lerende cultuur en een wendbaarheid die ervoor zorgt dat medewerkers hun grenzen verleggen, enthousiast meewerken aan onze organisatiedoelstellingen en ook vernieuwing nastreven.

Professionalisering van eigen personeel

Arteveldehogeschool kenmerkt zich door haar sterk uitgebouwd professionaliseringsaanbod. Een deel van die professionalisering is zelfgestuurd. De medewerker neemt de eigen ontwikkeling zelf in handen en versterkt de nodige competenties in de huidige functie via (interne en externe) professionalisering en verdiept of verbreedt de eigen competenties voor toekomstige opdrachten in de hogeschool.

Tot slot zetten we als hogeschool in op een krachtig middenmanagement. Om hun professionele ontwikkeling te ondersteunen voorzien we onder andere een leiderschapstraject.

Intern meldpunt klokkenluiders

Arteveldehogeschool wil een integere en veilige werkomgeving bieden. Toch kan je als medewerker of externe geconfronteerd worden met onregelmatigheden of zaken waar je je vragen bij stelt. Bespreek dit in eerste instantie best  met de betrokkene(n) of je direct leidinggevende. Als dat geen optie is of soelaas biedt, kan je in bepaalde gevallen terecht bij het Intern Meldpunt Klokkenluidersregeling.