Hierover bestaan al heel wat bronnen in de literatuur, maar de transfer naar de concrete onderwijspraktijk is niet evident. De InspiLeertool wil hierop inspelen door te vertrekken vanuit scholen en leerkrachten, die reeds vergevorderd zijn in het betrekken van élke leerling bij het eigen leerproces en de evaluatie. Op basis van interviews met deze leerkrachten en beleidsmedewerkers van deze scholen, werden inspirerende praktijken en documenten in kaart gebracht. Deze vormden de basis voor de ontwikkeling van de InspiLeertool.

Bij het verzamelen van de inspirerende praktijken, werd gefocust op de derde graad lager onderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. Het doorbreken van de scheiding tussen lager en secundair onderwijs was een bewuste keuze en kwam voort vanuit de overtuiging dat beide contexten elkaar (meer) kunnen bevruchten. De InspiLeertool vertrekt dus vanuit bovenstaande contexten, maar kan uiteraard ook andere niveaus van het onderwijs inspireren.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Artikel

Evalueren in diversiteit: over het maximaliseren van leerkansen bij élke leerling.

pdf 2

Artikel

Betrokkenheid bij assessment: élke leerling doet ertoe!

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.