Naast nagaan hoe de organisatoren deze principes invullen, zal er ook gepeild worden naar de ervaringen van de ouders en wat de impact is op hun als gebruiker van kinderopvang. De gebruikers van de opvang hebben ofwel enkel het principe 'bestellen = betalen' gekend, ofwel maakten ze reeds voordien gebruik van de opvang en hebben dus ook de invoering van het principe doorgemaakt. Beide doelgroepen zullen worden bereikt.

Dit onderzoek wil het principe ‘bestellen=betalen’ evalueren, aan de hand van hoe het het principe in de praktijk wordt vormgegeven en wat de ervaringen en bevindingen van de ouders hierover zijn.

Het onderzoek bestaat uit twee delen:

1. Nagaan hoe het opvangplan in de praktijk vorm gegeven wordt:

• Hoe? Via een online enquête van een steekproef van de kinderopvang van baby’s en peuters.
  • Bij wie? Er zal een steekproef getrokken worden van de locaties die inkomensgerelateerd werken. Er is rekening gehouden met een aantal kenmerken (bijv. Gezinsopvang/groepsopvang, regionale verspreiding, capaciteit,…). Op die manier verwachten we een zo reëel mogelijk beeld van hoe de sector aan de slag gaat met de opvangplannen.
  • Wanneer? De opvanglocaties zullen via mail gecontacteerd worden begin maart 2016.

2. Ervaringen van ouders

• Hoe? Er zullen interviews afgenomen worden met verschillende ouders die momenteel gebruik maken van de kinderopvang.
  • Bij wie? De ouders worden gecontacteerd via de organisatoren. De opvanglocaties worden opnieuw bepaald via een steekproef, waarin rekening gehouden is met een aantal kenmerken (gezinsopvang/groepsopvang, capaciteit,…)
  • Wanneer? In maart 2016 en april 2016.

Het eindrapport wordt eind juni 2016 gefinaliseerd.

Dit onderzoek gebeurt in opdracht van Kind en Gezin.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.