Binnen de kinderrevalidatie wordt er steeds meer familie gecentreerd gewerkt. Dit betekent dat professionals rekening houden met de zorgen en wensen van families, dat ze samenwerken met de ouders van het kind en de families versterken om zelf beslissingen te nemen.

Onderzoek toont echter aan dat ouders van kinderen met meervoudige beperkingen een andere kijk hebben op wat familie gecentreerd werken is of zou moeten zijn, dan professionals. Daarnaast wijst de literatuur uit dat er barrières zijn aan de kant van de professionals en in de relatie tussen ouders en professionals, die de implementatie van de principes van familie gecentreerd werken in de praktijk bemoeilijken.

In dit onderzoek gaan we in gesprek met 12 Vlaamse ouders van kinderen met meervoudige beperkingen die op regelmatige basis in aanraking komen met ambulante kinderrevalidatie. Via diepte-interviews bevragen we ouders over hoe ze de samenwerking met en ondersteuning door professionals ervaren.

Valorisatie: ontwikkeling van een factsheet voor professionals

Op basis van de resultaten van het PWO-onderzoeksproject werken we in dit valorisatietraject een product uit dat ondersteunend is voor ouders en professionals en direct kan worden ingezet in de praktijk en het onderwijs. Dit product zet in op de participatie van kinderen met meervoudige beperkingen en hun families.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

Factsheet

Familiegecentreerd werken met kinderen met een beperking. Een factsheet voor professionals.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.