Weinig kenniscirculatie over diversiteit in het onderwijs 

Diversiteit is een ruim begrip. Leerlingen verschillen op veel vlakken. Schoolteams en lerarenopleidingen doen hun uiterste best om hun aanpak daarop af te stemmen. Vaak hebben ze al een goede zorgvisie en een zorgbeleid ontwikkeld.  

Toch voelen leraren, lerarenopleiders en student-leraren zich vaak onvoldoende voorbereid op diversiteit. Het blijkt moeilijk om de beschikbare kennis over diversiteit goed te laten circuleren in schoolteams, lerarenopleidingen en begeleidingsdiensten. Tijd vrijroosteren voor professionalisering vormt daarbij een heikel punt. 

Hoe kan kennis over diversiteit beter circuleren bij alle onderwijsprofessionals? 

In dit pilootproject onderzochten Arteveldehogeschool, UCLL en de Universiteit Antwerpen samen met scholen, studenten en begeleidingsdiensten hoe ze flexibel kunnen professionaliseren. Concrete leervragen in diverse klas- en schoolcontexten vormden het vertrekpunt. Leren in groep én als groep stond centraal. Samen ontwierpen ze een leeromgeving met digitale en fysieke leerkansen. Ze verkenden de mogelijkheden voor een flexibele schoolorganisatie en formuleerden een aantal randvoorwaarden en beleidsadviezen. 

Door samen na te denken over eigen leervragen en goede praktijken te delen, leren scholen, lerarenopleidingen en begeleidingsdiensten veel van elkaar. Zowel deze partners zelf als de opdrachtgever, het Vlaams Departement Onderwijs en Vorming, kunnen bijdragen aan een betere verankering van flexibele professionalisering, onder meer door de organisatie van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken structureel te ondersteunen.  

Partners

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 6

Inspiratiebundel

Handvatten, tools en een blauwdruk voor flexibele professionalisering op school en in de lerarenopleiding.

pdf 1

Bouwstenen van dagroutines

In de inspiratiebundel wordt bij de praktijkvoorbeelden verwezen naar 'bouwstenen van dagroutines' die je hier kan raadplegen.

pdf 3

Onderzoeksrapport

Eindrapport op basis van de impactmeting.

Leeromgeving

‘Diversiteit en inclusie’: Leervragen uit de praktijk beantwoord, met linken naar materialen en vormingen.

pdf 5

Leeromgeving UCCL

Bekijk ook de leeromgeving van UCLL, Expertisecentrum Inclusive Society.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.