Het onderzoek gaat na wat de definitie, voorwaarden en eigenschappen zijn van kwaliteitsvolle levensbeschouwelijke gesprekken tussen een leerkracht basisonderwijs met een opdracht rooms-katholieke godsdienst in Vlaanderen en kinderen van de basisschool tijdens de lessen godsdienst. 

Het onderzoek wil ook tools aanreiken om deze gesprekken te faciliteren in de vorm van criteria voor kwalitatief sterke levensbeschouwelijke gespreksvoering en exemplarische lesscenario’s. Het onderzoek wil op die manier leerkrachten van het basisonderwijs verder competent maken om deze voorwaarden te realiseren. 

Het betreft een onderzoek in co-financiering met Vives Hogeschool. 

Volgende vragen krijgen een antwoord:

  • Hoe ziet levensbeschouwelijk onderwijs in de lagere school er uit dat maximaal rekening houdt met de huidige tijdgeest van levensbeschouwelijke bricolage en diversiteit?
  • Wat zijn de bouwstenen van een open en verdiepend (inter)levensbeschouwelijk gesprek met kinderen van de lagere school in een les godsdienst, dat ten volle recht doet aan de aanwezige levensbeschouwelijke verscheidenheid in de klas?
  • Hoe kunnen we leerkrachten ondersteunen die zich professioneel verder willen ontwikkelen en basiscompetent willen worden in (inter)levensbeschouwelijke gespreksvoering?

Partners

Contacteer de onderzoeker

Samenwerken met ons?

Vraag onderzoek op maat aan

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.