Fake nieuws herkennen: niet zo simpel als je denkt!

Uit onze bevraging van meer dan 1000 jongeren blijkt dat slechts 3% gemakkelijk fake nieuws herkent. Vier op de vijf jongeren kunnen ook niet uitleggen wat fake nieuws precies is. Toch vinden ze het belangrijk om beter op de hoogte te zijn over dit onderwerp. Hiervoor rekenen ze in eerste plaats op hulp van hun ouders.

Maar dat is een probleem, want ouders  geven aan dat ze zelf te weinig kennis hebben over fake nieuws. Of ze weten niet goed hoe ze die kennis op maat van hun kinderen kunnen overbrengen.

Aan de slag samen met ouders en jongeren!

De uitdaging is bijgevolg om een 'tool' te ontwikkelen die zowel inhoudelijk als vormelijk aansluit bij de noden en ongerustheden van ouders met betrekking tot de belangrijke rol die ze als referentiepunt voor nepnieuws ten aanzien van hun kinderen dienen te vervullen. Op basis van het human-centered design willen we ouders en kinderen betrekken bij het ontwikkelen van een innovatieve tool, op maat van ouders en hun kinderen.

Onderzoeksrealisaties en -publicaties

pdf 1

Onderzoeksrapport

Kunnen ouders fake nieuws herkennen en helpen ze hun kinderen bij het ontmaskeren van fake nieuws?

EDUbox nepnieuws

De EDUbox Nepnieuws is ontwikkeld in samenwerking met VRT en Mediawijs. De tool kan ingezet worden voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs, zowel klassikaal (workshop/les) of indicitueel (interactieve videoles).

Event #FokFake

We organiseerden we samen met jongeren enkele events om oplossingen te bedenken die hen weerbaarder kunnen maken tegen nepnieuws.

Babbelbox Is't waar?!

Tool om op laagdrempelige manier te praten over nieuws en nepnieuws.

Maak kennis met het team

Samenwerken met ons?

We helpen je graag met het formuleren van je onderzoeksvraag en -aanpak.